Spoorwegen durven niet te beloven dat ze er ‘klaar’ voor zijn

Vrijdag worden veel problemen verwacht op de weg en op het spoor vanwege het winterweer. Moeten treinreizigers gewoon maar thuisblijven omdat ze door chaos op het spoor het risico lopen ergens te stranden?

Spoorbeheerder Prorail zegt tegen NRC Handelsblad dat we ze niet meer zullen horen zeggen dat het spoor er ‘klaar’ voor is. ‘Dat soort koppen willen we niet meer lezen in de krant.’

Om te voorkomen dat in de herfst en winter het complete treinverkeer ‘out of control’ raakt, krijgen volgens de krant meer treinen een ijswerende laag en zijn 5.500 van de 7.000 wissels verwarmd – de verwarming is de afgelopen maanden gecontroleerd. Mochten ze alsnog bevriezen, dan staan er extra monteurs paraat om ze te ontdooien. Om te voorkomen dat de monteurs in een file terechtkomen, mogen ze nu met een geel zwaailicht over de vluchtstrook rijden. Verder is de wegsleepdienst voor gestrande treinen uitgebreid van twee naar vijf locomotieven.

Morgen is er een aangepaste dienstregeling. Er zullen niet 5.200 treinritten zijn, maar 4.300. Vooral in en om de Randstad gaan minder treinen rijden, omdat minder treinen volgens de NS minder kans op opstoppingen geeft. De treinen worden ‘waar mogelijk’ wel langer.

Afgelopen maandag ging het ondanks alle maatregelen toch mis. Natte sneeuw bleek ‘s nachts veel sneller dan voorspeld via het zuidwesten Nederland te naderen. In paniek besloot de NS in en rond Rotterdam treinen uit de dienst te nemen. De uitval van die treinen mag geen aangepaste dienstregeling heten. Er kwamen ook geen langere treinen. En een waarschuwend sms’je kon er ook niet af.  De NS: ‘Het was een regionaal probleem.’

Bron(nen):   NRC Handelsblad (betaald online)      

2 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Cornelis Berend

    Toch wel een geweldig systeem, zo’n schaduw bedrijf, zodat de NS de schouders op kan halen en zeggen: het ligt niet aan ons.

  2. Vogelbeest

    Misschien een idee om de zwaar overbetaalde spoor-top te ontslaan en er een stel interim-managers neer te zetten uit Noorwegen, Finland, Zwitserland, of een ander land waar treinen ondanks sneeuw op tijd kunnen rijden.

Reacties niet toegestaan