Hoe om te gaan met kritiek: 5 tips

Je legt je ziel en zaligheid in je werk, en dan zijn er van die 'malloten' die jouw werk bekritiseren. De vraag of de criticasters gelijk hebben komt bij de meesten niet op. In zo'n geval is het belangrijk dat je afstand neemt als een pijl met gif op je afkomt. Coach Lisa Riley geeft op Designtaxi 5 tips hoe om te gaan met kritiek:   * Onderzoek het waarheidsgehalte van de kritiek Iedereen heeft een eigen subjectieve oordeel. Neem in ogenschouw wie de kritiek geeft, welke kennis en ervaring hij/zij heeft, en wat de reden is van de kritiek. * Sta open voor verbeteringen Alleen het woord 'verbeterpuntje' doet de meesten al steigeren. Maar als je eerlijk bent naar jezelf zou het zo maar eens kunnen voorkomen dat de kritiek een kern van waarheid bevat. Doe er dan wel je voordeel mee en ga niet zitten mokken. * Frustratie kost teveel energie Kritiek kan je ontmoedigen. Het kan je zelfs kwaad maken. Maar kwaadheid leidt tot frustratie en dat vreet zoveel energie dat je motivatie nul wordt. Dat kan je 'levenslang' veroordelen tot inactiviteit en werkchagrijn. * Het is niet persoonlijk Kritiek is niet persoonlijk bedoeld, maar om het gezamenlijke werk vooruit te helpen. Probeer objectief naar jezelf te blijven kijken. * Generaliseer niet Gooi het kind niet met het badwater weg. Een punt van kritiek betekent niet dat je voor alles wat je doet veroordeeld wordt. Het is bedoeld voor een (klein) deel van je werk. Anders zou je niet aangenomen zijn. Herinner je de werkzaamheden die het goed deden.

Bron(nen):   Illustratie: James Yang      

1 Reactie Doe mee met de discussie →


  1. catchit64

    Als kritiek terecht is kun je er heel veel van opsteken en leren als je er maar voor open wilt staan.
    Als het onterecht is moet je het negeren dat werkt zelfs als een opluchting.

Reacties niet toegestaan