Botox, vrouwen en de crisis

De omzet van Botox, Amerika’s belangrijkste beauty-product, loopt heel terug. Fabrikant Allergan moet reorganiseren en het lijkt erop dat kraaienpoten weer het modebeeld zullen bepalen. Want zelfs mensen die tot heel kort geleden alles konden betalen en zeker geld over hadden voor een eeuwige jeugd, moeten nu op de kleintjes letten. 
Maar Donald Altman een beroemde cosmetische chirurg met een praktijk in Los Angeles, kreeg een idee. In zijn Irvine Plastic Surgery Center geldt een crisisarrangement: de prijs van Botox-injecties stijgt en daalt met de stand van de Dow Jones. Iedere eenheid Botox kost een dollar per 1000 Dow Jones punten. Donderdag 19 februari kostte Botox per eenheid 7,50 dollar omdat de Dow Jones op 7.498 dollar stond. 
Ook elders in de branche is het crisis. Je kunt nu een neusvleugelcorrectie krijgen voor een ramschprijs. Een ‘laser light’ facelift kan nu al voor 750 dollar in plaats van 5.000. En Botox is overal in de aanbieding. Achter de meeste kortingen zit niet de cosmetisch chirurg zelf, maar de marketingmensen van Botox’ producent Allergan. Het bedrijf heeft goede tijden gekend en moet nu alle zeilen bijzetten om te blijven verkopen. "Wij reageren op de marktcondities," zegt David Pyott, de 54-jarige baas van Allergan. Botox levert hem niet alleen een jaarsalaris op van 1,3 miljoen dollar, maar ook een heel gave huid. "Het is nodig om de klanten terug te krijgen." 
Dat gaat hem niet lukken. Marktanalisten verwachten dat de omzet aan Botox en borstimplantaten, het andere hoofdproduct van Allergan, met minstens 25 procent zal dalen. Het slechte nieuws voor de cosmetische chirurgen en Botox is weer goed nieuws voor anderen. Vrouwen willen immers toch het gevoel houden iets te doen aan hun schoonheid, dat is van alle tijden. De omzet van crème’s en andere goedkope alternatieven zit dan ook in de lift.

Bron(nen):   Der Spiegel