Kopen in de crisis

De Amerikaanse consument was jarenlang heel goed in het beantwoorden van de vraag: ‘Wat wil ik?’ Maar nu moet hij overschakelen op de vraag: ‘Wat heb ik nodig?’ "Ik kan de plasmatelevisie nu kopen, maar misschien krijg ik morgen ontslag, of mijn man, en dan heb ik die 2.000 dollar misschien hard nodig." Er wordt wat afgepiekerd.
Time ging winkelen met Paco Underhill schrijver van de bestseller Why We Buy: The Science of Shopping. Volgens Time kunnen Amerikanen in drie groepen worden verdeeld. Een derde deel loopt het risico dat zijn inkomen achteruit gaat. En dat risico is niet beperkt tot de lagere klassen. Het kan een lopende bandmedewerker zijn van Ford, maar ook een hedgefund manager die 200.000 verdiende. Die groep geeft niets meer uit dat niet echt nodig is.
Dan is er een derde dat niet zelf in de gevarenzone zit, maar wel andere mensen kent die gevaar lopen of al ontslagen zijn. Die kijken ook veel meer uit met geld uitgeven. En dan is er de laatste groep die genoeg geld heeft en ook voldoende bronnen van inkomsten. Maar die willen nu niet zo erg te koop lopen met hun geld. "Ik kan wel een nieuwe auto kopen, maar ik heb net een heleboel mensen moeten ontslaan, dus ik koop even geen opzichtige spullen."
En dat is samengevat wat er is gebeurd: Amerika is wakker geworden. Underholl: "De buiken zijn te dik, de auto’s ook net als de huizen en de leningen. Allemaal te dik. Dus op alle fronten wordt het tijd voor een dieet." Het is ineens veel stiller op het parkeerterrein van de chique winkels en drukker bij de ALDI, en Goodwill en de Dollar Stores. Underholl: "Het tijdperk van ‘bling’ is ineens voorbij."

Bron(nen):   Time