EU wil snelheidsbegrenzers in alle auto’s

Volgens de Guardian wordt in Brussel gewerkt aan een voorstel om in de hele Europese Unie te komen tot de invoering van een verplichte snelheidsbegrenzer. De invoering zou geleidelijk moeten gaan, te beginnen met nieuwe auto’s. Het zou gaan om een de begrenzer van het type Intelligent Speed Adaption (ISA). Dat is een in ontwikkeling zijnde systeem dat bestuurders ertoe aanzet dan wel dwingt om zich aan de geldende snelheidslimieten te houden.

Het systeem ‘weet’ voortdurend welke maximumsnelheid van kracht is op de weg waar je op rijdt. Er zijn twee varianten van ingrijpen als je sneller gaat dan mag. De eerste is het laten horen van een waarschuwingssignaal, het tweede is het werkelijk doen verminderen van de snelheid. Volgens de Britse krant The Sun kost zo’n apparaat om en bij de 300 euro.

In verschillende Europese steden zijn volgens L’Express tests gedaan met het systeem, maar op een te klein testgebied om relevante resultaten te produceren. De Europese Commissie zal nog deze herfst de voorstellen bekendmaken. Doel is om het aantal dodelijke ongevallen op de Europese wegen tegen 2020 met een derde te verminderen.

In 20% van dodelijke ongevallen speelt overdreven snelheid een rol. 40 à 60% van de automobilisten rijden sneller dan toegelaten. Uit verschillende studies blijkt dat wanneer de gemiddelde snelheid met 1 kilometer/uur wordt verminderd het aantal fatale ongevallen met 5% verlaagt.

 

 

15 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Dead Silence

    FUCK THE EU. FREEDOM!

  2. Calhoun84

    Een waarschuwingssignaal lijkt me persoonlijk geen probleem. In noodgevallen kun je dan nog plankgas en bij een inhaalmanoeuvre wordt niet direct je snelheid beperkt (Al is dat laatste eigenlijk geen bezwaar wanneer iedereen beperkt wordt natuurlijk)

    Binnen de bebouwde kom en op de provinciale wegen zie ik dit zelfs als een zeer goed plan. Op snelwegen daarentegen heb ik mijn bedenkingen. Zeker gezien het feit dat we in Nederland nog wel eens belachelijke 80-100 km/h trajecten hebben.

    Ik denk alleen niet dat de ministers van financiën echt blij worden van dit idee.

  3. grasspriet

    En weer sluit het net zich een beetje meer.
    Maar natuurlijk alleen voor onze eigen ‘veiligheid’, dat snap je wel.

    • Heldoppantoffels

      Uiteraard zijn dergelijke maatregelen uitsluitend voor onze eigen veiligheid!! Men wil weer een bevolking onder het motto “meine ehre heißt treue”.

      Niet nadenken en alleen gehoorzamen aan de wensen van het staatsbelang.

      (in antwoord op grasspriet)
      • Marcel van Houten

        Wir haben es nicht gewusst!!

        (in antwoord op Heldoppantoffels)
      • Really

        Den Haag stelt regels op voor kwaliteit zorg.

        Big Brother Award voor Den Haag
        Den Haag stelt zware kinderregelingen voor Bijstandsouder

        Dit zijn zomaar wat nieuws berichten van afgelopen dagen

        Inderdaad niet nadenken en alleen gehoorzamen aan de wensen van staatsbelang

        (in antwoord op Heldoppantoffels)
    • Really

      Als het net zou sluiten dan zouden we nu niet vrij kunnen reizen door Europa.

      Dan zouden we nu niet vrij kunnen wonen in EU
      Dan zouden we niet vrij kunnen werken in de EU
      Dan zou de EU niet onze privacy beschermen voor inzage van Amerikanen. ( Toen Den Haag sliep!)

      (in antwoord op grasspriet)
  4. RHK

    In de bebouwde kom en zeker bij 30Km-zones zou het goed zijn als die snelheid gehandhaafd kan worden, maar dan ook op bromscooters invoeren !
    Op wegen buiten de bebouwde kom is het dom en zelfs gevaarlijk: je wilt een tractor of langzaam verkeer vlot inhalen en zo snel mogelijk weer naar je eigen rijbaan terugkeren. Met een snelheidsbegrenzer lukt dat niet en krijg je dan hetzelfde geklooi als met de vrachtwagens, ze kruipen elkaar voorbij maar hinderen en ergeren het overige verkeer waardoor alleen maar gevaarlijkere situaties ontstaan. Het zou daarom beter zijn om de begrenzer pas te laten ingrijpen als er langdurig te hard gereden is en niet ingrijpen bij kortstondige snelheidsoverschrijdingen (snelle inhaalacties toelaten). Of voer een soort tachograaf in die de politie kan uitlezen als ze je aanhouden. De inkomstenbron van het CJIB droogt overigens wel op als je dit invoert, dus wat gaat men verzinnen om de burger uit te kunnen blijven knijpen?

    • Marcel van Houten

      Belasting op de hoeveelheid ontlasting misschien?

      (in antwoord op RHK)
  5. André Somers

    Waarom is dit nu iets voor de EU? Er zijn nog enorme verschillen in de verkeersveiligheid tussen de lidstaten[1]. Zou het niet meer zoden aan de dijk zetten om eerst te proberen de minder presterende lidstaten aan te sporen hun verkeersveiligheid op orde te brengen, alvorens *alle* EU burgers te dwingen om technische maatregelen te nemen?

    [1] http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

  6. Captain Caveman

    Begin eerst maar met invoering bij notoire snelheidsovertreders.
    Een systeem waarbij de auto niet meer start nadat maximale snelheid is overtreden met een bepaald aantal kilometers.
    Maar probleem is natuurlijk dan dat ze auto van een ander gaan rijden…

    • Heldoppantoffels

      Om dat probleem op te lossen breng je gewoon een chipje in bij iedereen. Daarmee los je ook meteen een groot deel van de misdaad op en wie weet wat er allemaal mogelijk is als je de chip aansluit op de hersenen van burgers.

      De wijze overheid zal echt wel in het belang van de burger handelen, ze maken echt geen misbruik van de chip, echt niet hoor!!! En het is allemaal in ons eigen belang….*kuch*

      (in antwoord op Captain Caveman)
      • Captain Caveman

        Overigens wel handig zo een ingebrachte chip bij mensen;
        dat kunnen ze gewoon de persoon zelf uitschakelen vanaf afstand ipv de auto…..

        (in antwoord op Heldoppantoffels)
  7. Really

    EU wil veiligere wegen:

    “Doel is om het aantal dodelijke ongevallen op de Europese wegen tegen 2020 met een derde te verminderen.

    In 20% van dodelijke ongevallen speelt overdreven snelheid een rol.
    40 à 60% van de automobilisten rijden sneller dan toegelaten. Uit
    verschillende studies blijkt dat wanneer de gemiddelde snelheid met 1
    kilometer/uur wordt verminderd het aantal fatale ongevallen met 5%
    verlaagt.”

    Ik zeg prima plan! Want Den haag doet er niets aan dan maar Brussel.

Reacties niet toegestaan