Elke minuut aan beweging helpt

Voor de mensen die geen tijd (of zin) hebben om veel te sporten kwam er onlangs goed nieuws voorbij. Uit een studie van de universiteit van Utah blijkt dat elke vorm van intensieve beweging, ongeacht de duur, helpt in de strijd tegen overgewicht. Zelfs een korte, maar zeer intense, vorm van beweging zou helpen.

In de strijd tegen gewichtstoename blijkt ‘de intensiteit van het bewegen veel belangrijker te zijn dan de duur ervan’, aldus Jessie Fan. Jessie is een professor van de universiteit in Utah, die meewerkte aan het onderzoek. Het onderzoek toonde aan dat een aantal korte intensieve energie uitbarstingen hetzelfde effect hebben als langere, maar minder intensieve inspanningen.

Het wordt volwassenen aangeraden om minstens 2,5 uur per week te bewegen, maar slechts weinig mensen houden zich hier daadwerkelijk aan. Uit dit onderzoek blijkt dat die hoeveelheid beweging ook op andere, snellere manieren bereikt kan worden. Neem bijvoorbeeld eens de trap in plaats van de roltrap, parkeer de auto net iets verder weg of trek toch nog even dat sprintje om de trein te halen.

Aan het onderzoek deden 2.200 vrouwen en 2.300 mannen mee tussen de 18 en 64 jaar. Elke minuut aan intensieve inspanning die de deelnemers toevoegde aan hun wekelijkse bewegingspatroon, zorgde voor een daling van hun BMI met 0,07.

Bij vrouwen die door de dag heen zo af en toe zich één minuut extra intensief inspannen zou de kans op overgewicht met 5% slinken. Bij mannen zou dit percentage met 2% dalen.

Bron(nen):   Het Nieuwsblad      

3 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Leo

    De groep waarvoor dit geldt zijn mensen met lichte tot zware obesitas. Die bovendien altijd en overal met de auto naar toe gaan. Hele avonden voor de TV zitten te snacken. Zeg maar voor de gemiddelde Amerikaan.
    Ook steeds meer Nederlanders gaan deze richting op.
    Remedie, ga met de fiets naar je werk en kijk minder naar de TV. Hier in Nederland kan dat nog. Voor de gemiddelde Amerikaan is fietsen erg lastig (i.v.m. infrastructuur) en die zullen zijn aangewezen op traplopen.

  2. Genuine_Defector

    Al langer bekend. Het traplopen in ieder geval. Dat stamt volgens mij nog uit de tijd dat elektrische ramen in auto’s hun intrede deden en sommige mensen het bij de slinger hielden om de ramen handmatig open te draaien. Was beter voor het hart, meende men.

    Ik doe het verder zelf ook. Traplopen i.p.v. de lift. Of met de benenwagen of de fiets boodschappen doen i.p.v. met de auto.

    Minstens zo belangrijk, in elk geval belangrijker in de strijd tegen overgewicht, is het eetpatroon.
    http://www.hpdetijd.nl/2013-09-03/waarom-je-niet-afvalt-van-sporten/

    Men moet een halve marathon lopen om een zak chips weg te werken. Dan kun je die zak chips beter laten staan en voor een gezondere snack kiezen.

    Midas Dekkers heeft er een geinig boek over geschreven (‘Lichamelijke oefening’). De moeite van het lezen waard.

  3. grasspriet

    Intervaltraining is idd het beste en hoeft niet lang. 3×3 min tot het uiterste gaan werkt prima. Toch geef ik er zelf de voorkeur aan matiger en langer te bewegen en ik denk velen met mij. Maar het is waar ‘geen tijd’ is geen excuus meer niet te kunnen sporten.

Reacties niet toegestaan