Tien vreselijke feitjes over vliegen

  1. 80 procent van de vliegtuigongelukken gebeurt in de eerste drie minuten of in de laatste acht minuten van een vlucht.
  2. Tussen de 43 en 54 procent van de piloten heeft toegegeven wel eens in slaap te zijn gevallen tijdens het vliegen. Een derde daarvan ontdekte bij het wakker worden dat de co-piloot ook sliep.
  3. Het is gevaarlijk om je kind op schoot te nemen tijdens de vlucht. Je bent niet sterk genoeg om je kind te beschermen bij heftige turbulentie of een crash.
  4. Waarschijnlijk wordt turbulentie langzaam erger. Door meer CO2 in de lucht zal halverwege deze eeuw het aantal keren matige tot extreme turbulentie zijn toegenomen met 10 tot 40 procent.
  5. Vliegtuigen zijn smerig. Ze worden slecht schoongemaakt. Dekentjes worden maar eens in de vijf tot soms dertig dagen gewassen. Op 60 procent van de tafeltjes zit de MRSA-bacterie.
  6. Piloten worden slecht betaald. Zeker gezien de studieschuld die ze nog moeten aflossen. Ze krijgen ook alleen betaald voor de tijd die ze echt vliegen dus niet voor voorbereiding of wachttijd.
  7. Vliegtuigmaatschappijen besparen meer dan toegestaan op brandstof. Met name Ryanair heeft er een handje van.
  8. Je hebt maar negentig seconden om uit een brandend vliegtuig te komen. Zo snel kan een brand zich door het hele vliegtuig verspreiden.
  9. Als je niet binnen vijf rijen van een uitgang zit, heb je een stuk kleinere kans om een crash te overleven.
  10. Turbulentie is de hoofdoorzaak van niet dodelijke ongelukken in een vliegtuig. Meestal gebeuren de ongelukken, omdat passagiers geen veiligheidsriem dragen.
Bron(nen):   Huffington Post      

13 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Kees Cornelder

    Uhhh… gewoon maar thuis blijven, of per oto of per trijn gaan? Lopen kan ook nog, al kun je van de weg worden gereden door fietsers en oto’s. Lastig hoor

  2. Dutchy

    En de kans om in een ongeluk verzeilt te raken, neemt af en af, jaar op jaar gebeuren er minder ongelukken en met name het aantal dodelijke ongelukken neemt af. Zelfs bij de zeer kleine kans dat je in een ongeval terecht komt heb je meer dan 50% kans om het te overleven.

    Feiten zo presenteren is sensatie gericht, niks anders en dient geen enkel doel.

    3. dus je mag een huilend kind niet troosten?

    6. onzin, vliegers worden uitstekend betaald, in Nederland, in Amerika is het een ander verhaal, maar we zijn hier in Nederland. (Huffington Post is Amerikaans dus dat is het gevaar om alleen maar artikelen te vertalen)

    7. onzin, zelfs Ryanair houdt zich aan de wettelijke regels, de discussie gaat erover dat captains liever iets meer zouden meenemen om iets meer marge te hebben bij slechte weersomstandigheden, dat maakt het niet direct onveilig.

    • JRR Uijlings

      Punt 6 is enigszins waar voor de prijsvechters. Voor de standaard vliegtuigmaatschappijen (KLM etc.) verdienen piloten inderdaad prima.

      (in antwoord op Dutchy)
      • Dutchy

        Ga prijsvechters niet verdedigen, maar in vergelijking met Amerika wordt hier ook door vliegers goed verdient, daar is het namelijk schandalig laag. Bij Ryanair gaat het slechtst om met haar personeel, bij Easyjet bijvoorbeeld is het al stukken beter. Durf de vergelijking met een gemiddelde HBO-er ook nog wel aan, zelfs met rente en terugbetaling van de studieschuld.

        (in antwoord op JRR Uijlings)
  3. catchit64

    11. Van leven ga je dood…

  4. kletsmajoor

    Punt 4 is pure speculatie. De huidige klimaatmodellen bevatten geen toestandsvariabelen die de turbulentie weergeven op een manier die voor vliegtuigen relevant is. Overigens zijn de klimaatmodellen sowieso niet zo betrouwbaar gebleken.

  5. Prikker

    Nog eentje : Een verontrustende 99% van de dodelijke slachtoffers vallen in de laatste 2 seconden van een crash…

  6. Peter

    11. Trombose door te weinig beenruimte.

    Heel veel (bijna) ongelukken worden niet gemeld. Anders vliegt er echt geen hond meer.

    Overigens interesseren de meeste mensen hun leven niet.
    Ze denken dat ze van het leven houden.

    Er zijn nog altijd meer auto’s dus daar gebeuren meer ongelukken mee.
    Piloten zijn meestal beter opgeleid.

    Hoe sommige mensen aan hun rijbewijs komen weet je nooit.

Reacties niet toegestaan