De pil: zorgen over Yaz en Yasmin

 Yaz en Yasmin zijn zeer populaire anticonceptiemiddelen, in de VS, maar ook in Nederland. Volgens The New York Times zijn ze met slimme marketing aan de top gekomen, marketing die beweert dat de middelen veel meer voor je doen dan zwangerschap voorkomen. Ze helpen ook tegen acne, tegen menstruatie depressie; kortom, ze zorgen voor een gelukkiger leven. En wie wil dat niet?
Bayer, de fabrikant van de twee medicijnen, heeft bijna 2 miljard omzet gehaald met enkel deze twee middelen. En de verkoop richt zich met name op jongere vrouwen.
Maar er is reden voor zorg voor deze mooie medicijnen. Studies zijn bijwerkingen op het spoor die minder sprookjesachtig zijn dan de marketing belooft: bloedproppen in longen en hersenen, beroertes en andere ernstige ziektes.
De FDA, de strenge regelaar van wat wel en niet mag rond Amerikaanse medicijnen, heeft Bayern al verboden sommige te positieve reclamefilmpjes te blijven gebruiken.
Volgens  Dr. Frits R. Rosendaal, hoogleraar in de klinische epidemiologie aan de Universiteit van Leiden, die een Nederlandse studie naar de middelen uitvoerde, zijn de verhoogde risico’s dermate dat actie is geboden. "Zelfs als het risico op trombose hoger is, maar niet veel hoger, waarom zou je dan toch niet kiezen voor het laagste risico?" Maar Bayern staat achter de middelen. Want twee miljard is veel geld.

Zie ook reactie 1

Bron(nen):   The New York Times