Naam heeft invloed op school en carrière: Britney en Delano direct op achterstand

Niet alleen Fatima en Mohammed worden minder vaak uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, ook Britney en Delano gaan enkel door hun naam met een achterstand het leven in. Leraren hebben lagere verwachtingen en ook werkgevers nemen liever een Annabel of Floris in dienst.

Hoge verwachtingen
Hoogleraar Eddie Denessen van de Radboud Universiteit, toonde aan dat je schoolkansen verslechteren als je een naam hebt, die wordt geassocieerd met een lagere sociaal-economische afkomst. Aan AD.nl legt hij uit dat een leraar bijvoorbeeld hogere verwachtingen heeft van een Anne-fleur dan van een Kaylee. Met een namentest toont hij aan ‘dat leerkrachten elitenamen onbewust associëren met hoge prestaties, en arbeidersnamen met lagere prestaties. De test laat zien dat namen niet neutraal zijn’.

“Zelfs of een leraar alleen maar betrokkenheid van ouders verwácht, speelt mee in hoe hij een leerling benadert. Je hoeft bij wijze van spreken thuis niks te doen, als de leerkracht dénkt dat je betrokken bent, kan je kind er in de citoscores op vooruit gaan. Daarom zeg ik weleens tegen ouders: ‘Je moet aan reputatiemanagement doen’. Je moet geïnteresseerd overkomen bij de leerkracht, want daar heeft je kind profijt van.”

Geen Kelly of Britney
Niet alleen op school, ook in het werkende leven heeft je naam nog invloed. In het VTM-programma ‘Ze zeggen dat’ doen ze een experiment: ze vragen tien uitzendbureaus om mensen te zoeken die als hostess op een stijlvol evenement willen werken. Maar ze willen geen medewerker wiens naam eindigt op een ‘y’ (Britney, Destiny). Negen van de tien bureaus heeft daar geen problemen mee. Eentje zegt zelfs: “We gaan dat soort namen niet marginaal noemen, maar het is toch volks, hé.”

De programmamakers stuurden ook nog tweehonderd sollicitatiebrieven onder de naam Laura Peeters of Britney Tersago. Die werden wel allebei even vaak uitgenodigd voor een gesprek. “Ze hadden hetzelfde experiment moeten doen met de naam ‘Alexandre’, een naam met een chique bijklank,” reageert arbeidsexpert Jan Denys in Het Laatste Nieuws. “Ik ben haast zeker dat het resultaat hetzelfde zou zijn als met ‘Kelly’ of ‘Britney’: er gaan geen alarmbellen af en er wordt – onterecht – meegegaan met de vraag van de klant.”

Bron(nen):   AD  HLN