Het ondeugende melkmeisje – een nieuwe kijk op Vermeer

Het wereldberoemde schilderij van Johannes Vermeer – Het melkmeisje –  is helemaal niet de ode aan de arbeidersklasse, waarvoor het lang is gehouden. In werkelijkheid is het een 17-eeuwse lofzang op het voyeurisme, de lust en de erotiek. De gapende opening van de melkkan moet in deze interpretatie worden gezien als de weergave van een stukje vrouwelijk anatomie.
Voor de verrassende en provocerende interpretatie tekent curator Art Liedtke van het Metrpolitan Museum of Art, het museum in New York dat het schilderij momenteel tentoonstelt.
Volgens Liedtke is het melkmeisje te vaak beoordeeld als ‘een madonna van de koeienweides’. Maar in de 17e eeuw hadden melkmeisjes de reputatie ‘seksueel beschikbaar’ te zijn en er zijn volgens de conservator voldoende aanwijzingen (de voetenstoof!) dat dit ook hier het geval is.
Liedtke erkent in een mooi, evenwichtig artikel op The Daily Beast dat zijn interpretatie niet onomstreden is. Desgevraagd weigert de directeur van het Rijksmuseum – dat het schilderij heeft uitgeleend – in te gaan op suggestie dat het melkmeisje eigenlijk een erotisch schilderij is. Eén ding is zeker: de nieuwe interpretatie zal een positief effect hebben op de bezoersaantallen. En dat kan het Metropolitan goed gebruiken, want het museum kampt met grote financiële problemen.

Bron(nen):   The Daily Beast