De heerschappij van de e-mail is voorbij (Update)

De e-mail was afgelopen decennium hét communicatiemiddel. Maar de heerschappij is voorbij. Een nieuwe generatie gaat het overnemen, dankzij diensten als Twitter, Facebook, LinkedIn, Hyves en talloze anderen.
The Wall Street Journal kondigt vandaag het einde van de e-mail aan. E-mail was vooral geschikt voor de manier waarop we het internet tot voor kort gebruikten: we logden in en uit, en namen in een keer een stapel e-mails door. Inmiddels doen we het anders. Veel mensen zijn permanent verbonden met het internet, via hun computer of hun mobiele telefoon, waardoor snellere communicatie mogelijk is geworden. En ook leukere.
E-mail is saai vergeleken met een dienst als Google Wave, die nog in ontwikkeling is maar die het veel makkelijker maakt om foto’s aan anderen te laten zien.
Het gebruik van e-mail neemt weliswaar nog steeds toe, maar andere communicatiemiddelen groeien sneller. In de VS, Europa, Australië en Brazilië gebruikten in augustus dit jaar circa 276,9 miljoen mensen e-mail, een stijging van 21 procent vergeleken met een jaar eerder. Het aantal gebruikers van sociale netwerken steeg met 31 procent tot 301,5 miljoen
De verandering zal volgens The Wall Street Journal gevolgen hebben voor de manier waarop we communiceren. Enkele voorspellingen:
-communicatie wordt frequenter en sneller, maar ook minder persoonlijk
-je hebt een publiek profiel, waardoor vreemden veel van je weten zonder dat ze je ooit hebben ontmoet of gesproken
-de grote vraag is of de nieuwe communicatiemiddelen ons tijdwinst gaan opleveren, of gaan we juist meer tijd verspillen met zinloze communicatie?
Update: Een tegengestelde reactie is te lezen op de site van het blad Fast Company, zie de tweede link: "Waarom Twitter en Facebook nooit de e-mail om zeep zullen helpen."

Bron(nen):   The Wall Street Journal