Piloten rotzooien maar wat aan

Enkele dagen geleden vloog een Airbus 320 van Northwest met 149 man aan boord richting Minneapolis. En landde niet te bestemder plekke, maar vloog gewoon door op de automatische piloot, terwijl de heren in de cockpit gebogen zaten over hun laptops – kijkend naar hun werkrooster.
Ach, zoiets komt gelukkig zelden tot nooit voor, zult u denken, maar de Neue Zürcher Zeitung denkt daar iets anders over.
Zo blijkt in de cockpit in slaap vallen een regelmatig voorkomend voorval. In februari vloog een toestel meer dan 30 kilometer voorbij de Hilo-luchthaven van Hawai en reageerde niemand op de oproepen van de verkeersleiding; de piloten lagen te slapen.
Dergelijke voorvallen waren reden voor Air France/KLM om het vliegend personeel dezer dagen wakker te schudden en op te roepen beter bij de les te blijven. De oproep geldt ook voor piloten die veel teveel hebben gedronken voor ze de lucht ingaan, want ook dat is een hardnekkig verschijnsel.
Verder refereert de NZZ aan een recent voorval, waarbij piloten zó druk waren met avances richting stewardess, dat de aandacht onvoldoende bij het eigenlijke vliegwerk lag.
Samenvattend: in de lucht is van alles te doen – het is er soms zó druk, dat uw veiligheid niet steeds de hoogste prioriteit heeft.

Bron(nen):   Neue Zürcher Zeitung