Waar wonen de racisten? (niet waar je dacht)

De Washington Post komt met een interessante kaart, waarop met kleuren is aangegeven waar de  mensen tolerant zijn en waar de racisten wonen. Als maatstaf is genomen het antwoord op een vraag uit een wereldwijd onderzoek over allerlei zaken. Een van de vragen uit dat onderzoek luidt: wie wil je niet dat je buurman wordt. Een van de mogelijke antwoorden is: iemand van een ander ras. En hoe meer mensen dat antwoord gaven, des te racistischer dat land.

Opvallend veel mensen in Afrika hebben liever geen persoon van een ander ras als buur. En Frankrijk scoort ook hoog. Zer tolerant: de VS. Helaas zijn er over Nederland geen gegevens bekend.

56 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Captain Caveman

    Goh, waarom verwonderd dit mij nou niet.
    Ik heb het hier al een keer eerder gezegd; degenen die het hardst roepen dat ze gediscrimineerd worden, maken zich daar zelf het meest schuldig aan.

    • Mo Meta

      Wat een ongelooflijk racistische opmerking. Dus een 3de generatie Indiase in Nederland is in jouw ogen hetzelfde als een Indiase in India?

      Ik vind het opvallend trouwens dat Amerika goed scoort terwijl we wel beter weten. De situatie in Frankrijk en Amerika is heel erg vergelijkbaar wat betreft racisme volgens andere onderzoeken die ik heb gelezen.

      (in antwoord op Captain Caveman)
      • Captain Caveman

        Ah, voor uw gemak draait u de dingen weer om en trekt de racisme kaart

        (in antwoord op Mo Meta)
        • Heldoppantoffels

          Volgens mij trekken jullie beiden elkaars reactie uit verband… 🙂

          Het is gewoon een stom kaartje over ‘racisme’ op basis van vragen als “wie wil je niet dat je buurman wordt ?” Nou als de andere vragen van hetzelfde kaliber zijn dan heb ik mijn twijfels over dit onderzoek.

          Ik zou niet willen dat Bush/Wilders/Rutte/Rfsanjani/etc mijn buurman wordt en ja dan ben ik ook wel een enorme racist.

          (in antwoord op Captain Caveman)
          • Spiegelbeeld

            Je moet de onderzoek niet verdraaien. Er wordt gevraagd “wie wil je niet dat de buurman wordt?” en het antwoord zijn niet politici maar rassen

            (in antwoord op Heldoppantoffels)
        • Spiegelbeeld

          U speelt de slachtofferrol

          (in antwoord op Captain Caveman)
      • Kopje thee

        Aperte onzin; CC opmerking is helemaal niet racistisch. U accepteert het gewoon niet wanneer feiten uw vooroordelen niet ondersteunen. Dan verwijst u naar vaagheden als ‘wat we wel beter weten’ en ‘andere onderzoeken die ik heb gelezen’. Ervaringsdeskundigen weten dat bv in zuidelijk Afrikaanse landen en India mensen enorm op huidskleur gediscrimineerd worden.

        (in antwoord op Mo Meta)
        • Spiegelbeeld

          Goh vanwaar zouden ze dat overgenomen hebben?
          Het zijn ex kolonien van de blanken

          (in antwoord op Kopje thee)
          • Kopje thee

            Ah, u zoekt naar de blanke schuldige. Helaas is de schuldvraag (al dan niet terecht) hier niet relevant. Het gaat om een constatering van de huidige situatie: racisme is in veel landen nog niet “uitgeburgerd”. Want helaas, racisme – het wantrouwen tegen het niet-eigene – is een natuurlijke neiging – je ziet het zelfs in het dierenrijk.

            (in antwoord op Spiegelbeeld)
          • Spiegelbeeld

            Natuurlijk is de schuldvraag wel relevant! Het gaat immers op racisme en waar komt dat vandaan? Wie heeft 100en jaren racistisch beleid gevoerd? wie heeft de term Kleine baas en Apartheid geïntroduceerd?

            (in antwoord op Kopje thee)
    • Kopje thee

      Klopt. Maar uiteindelijk weet men het altijd zo te draaien dat de boze witte man ‘t heeft gedaan. Zo zag ik onlangs ‘n documentaire over discriminatie op huidskleur in India. Dat kwam natuurlijk allemaal door de Engelsen, uiteindelijk.

      (in antwoord op Captain Caveman)
      • martijnhoekstra

        Zonder een oordeel te willen uiten over de Indische cultuur, uiteindelijk komt er daar inderdaad heel veel door de Engelsen.

        (in antwoord op Kopje thee)
  2. Prikker

    Uit mijn rondzwervingen in Azië kan ik bevestigen dat racisme zelfs in politiek, zakenleven een gevestigde praktijk is. Op zich is dit niet altijd negatief voor een blanke, maar zeker wel voor andere mede-Aziaten (vooral ten nadele Indiërs en voordele van Chinezen). Daar wordt ook heel openlijk over gesproken alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

  3. RhodBerth

    Precies wel waar ik dacht.

  4. Dead Silence

    Waarom is Texas niet rood?

    • Heldoppantoffels

      Precies de reden waarom ik zeer twijfel aan de uitkomsten van dit onderzoek onder amerikaans beheer.

      (in antwoord op Dead Silence)
    • martijnhoekstra

      Ten eerste omdat Texas geen land is. Voor de rest heb ik de data niet.

      (in antwoord op Dead Silence)
  5. Spiegelbeeld

    Ik zie dat de grootste islamitische land in de wereld tolerant is!

    • Heldoppantoffels

      Helaas zijn volgens het kaartje vele andere islamitische landen wat minder tolerant…..

      Overigens hecht ik niet veel waarde aan dit kaartje, van de VS heb ik helemaal geen tolerante indruk.

      (in antwoord op Spiegelbeeld)
      • Spiegelbeeld

        Maar het land waar de meeste moslims van de hele wereld wonen zijn wel tolerant

        (in antwoord op Heldoppantoffels)
        • Robin

          Behalve als het Chinezen in Indonesië betreft. Die worden als paria’s behandeld.

          (in antwoord op Spiegelbeeld)
        • Heldoppantoffels

          Nou dat is dus goed nieuws!

          Ik heb mijn ernstige twijfels bij dit ‘onderzoek’, maar goed anders kan ik ook net zo goed niet reageren.

          (in antwoord op Spiegelbeeld)
  6. Grietver

    Ik dacht dat Europa en Zuid Amerika omgedraaid zouden zijn. Voor de rest is het toch geen grote verrassing.

  7. Peter

    Nederland staat er niet op, omdat wij het ergste zijn. Zelfs Nederlanders (in het buitenland) zeggen het zelfs.
    Geloof me nou maar dat racisme niet bestaat.
    Nederlanders sterven trouwens sneller uit.
    Elk land diskrimineert. Hoe aardig ze ook in het buitenland zijn als je er op vakantie bent.
    Diskriminatie zit in de genen, maar alleen door massaal te mixen en de hele wereldbewolking te kruizen krijg je diskriminatie tot een aanvaardbaar nivo.

    Laten we nou eerst een kappen met moorden e.d.
    Elke vorm van geweld uitbannen is een hele opgave.

    Ik kom nauwelijks buiten. Voel me thuis het veiligst.
    De dag dat je makkelijk overal heen kunt gaan in de wereld is nog ver weg.
    En dat is gewoon triest.
    Meestal gaat het om eigen gewin. zakenreizen. Sextoerisme.
    Ik heb daar allemaal geen zin in. Word al moe als ik er aan denk.
    Ellende moet je niet importeren en exporteren.

    • Prikker

      Nederlanders in het buitenland hebben een goede, extreem tolerante reputatie. Meestal voortvloeiend uit ons tolerante drugsbeleid, same sex-relatie-standpunt maar ook onze taalvaardigheid dat ‘de Nederlander’ over het algemeen erg positief beoordeeld wordt.
      Ik weet dus niet waar je die onzin vandaan hebt, maar ik denk dat ‘t verstandig is weer eens binnenkort een therapeutisch gesprek in te plannen.

      (in antwoord op Peter)
      • Peter

        De EU vindt Nederland zeer racistisch. Alleen Nederland natuurlijk. 😉

        (in antwoord op Prikker)
      • Spiegelbeeld

        Dan ben je zeker de FOX rapportage van een aantal jaren geleden vergeten die berichte dat in Nederland de georganiseerde misdaad de vrije hand heeft dat Nederland het land van de pedofielen en homo’s is en Nederlandse straten worden versierd door straathoertjes en in Thailand wordt weer de zoveelste Nederlander opgepakt voor drugs of pedofilie.

        (in antwoord op Prikker)
        • Prikker

          En hoe verandert dat het beeld dan ?!?
          Dat bevestigt het toch alleen maar….

          (in antwoord op Spiegelbeeld)
          • Spiegelbeeld

            Jij zegt dat het beeld positief is maar het is dus negatief. Hoe kun je positief beeld hebben over pedofilie?

            (in antwoord op Prikker)
          • Prikker

            Hoezo dus ? Welk negatief beeld denk je aangetoond te hebben ? Je hebt het positieve beeld alleen maar bevestigd !
            Ter herinnering… we hadden het over racisme en tolerantie.

            (in antwoord op Spiegelbeeld)
          • Spiegelbeeld

            Nou lekker tolerant beeld van Nederland met Geert Wilders in het buitenland

            (in antwoord op Prikker)
          • Prikker

            Als wij Geert Wilders tolereren vind ik dat bijzonder tolerant ja.

            (in antwoord op Spiegelbeeld)
          • Spiegelbeeld

            Maar als wij moslims en Marokkanen niet tolereren en zeggen ze moeten het land uit of donkere mensen die zwarte piet racistisch vinden zeggen:”ga terug naar je land neger” of een Polen meldpunt introduceren dan is dat niet tolerant

            (in antwoord op Prikker)
          • Edwin Rovers

            Geert Wilders toleren is te vergelijken met het stijgende tolerantie niveau van de NSB-ers tijdens de jaren ’30. Dat de Nederlandse maatschappij de haatspreidende politiek van de PVV “tolereert” is niet echt iets om trots op te zijn en zegt meer over de schrikaanjagende normalisatie van de extreem-rechtse ideologie in de Europese samenleving.

            (in antwoord op Prikker)
          • RhodBerth

            Ken je de wet van Godwin?
            Godwin zei dat elke discussie op het internet altijd eindigt doordat 1 van beide partijen de ander vergelijkt met het nazisme of op de een of andere manier de 2e wereldoorlog erbij haalt. Degene die at doet heeft het debat verloren.

            Het is de meest zielige manier van debatteren, het komt neer op: “Jij bent fout want jij bent satan”.

            Verder is het continu te pas en te onpas aanhalen van de 2e wereld oorlog een gevaar in zichzelf. Als er straks echt een nieuwe hitler opstaat helpt geen waarschuwing meer. Dan is iedereen zo doodgegooid met al die godwins, dan is iedereen al die hitler vergelijkingen zo spuugzat, dat dan de waarschuwing niet meer helpt.

            Dat is de inflatie van het nazisme. Als iedereen een nazi is dan is het nazisme kennelijk niet zo erg. Leuke he, zo dragen ‘good guys’ zoals u gewoon bij aan het ooit opnieuw ontstaan van het facisme. Gewoon simpel door al uw tegenstanders continu met facisten te vergelijken.

            Denk daar maar eens over na, ipv direct verongelijkt met allemaal 13 in een dozijn voor de hand liggende pavlov reacties te reageren.

            (in antwoord op Edwin Rovers)
          • Edwin Rovers

            En ken jij het citaat over dat de mens niets leert van zijn eigen geschiedenis?

            Hier heb je er nog een paar…
            http://www.isgeschiedenis.nl/geschiedenis-citaten/

            En de werkelijkheid van vandaag:
            http://www.huffingtonpost.co.uk/2014/05/26/far-right-europe-election_n_5391873.html

            “Minder Marokanen” heet dat vandaag de dag. 75 jaar geleden riep men “Minder Joden”.

            Denk daar maar eens over na, en wat voor soort gevolgen die ideologie had.

            (in antwoord op RhodBerth)
          • RhodBerth

            En ik zei nog wel: geen pavlov of 13 in een dozijn reacties… en dan doe je het toch!

            Om te beginnen: Het ‘minder minder minder (marokkanen)’ was absoluut wanstaltig, en inderdaad racistisch. Je ziet meteen ook dat dat Wilders stemmen kost.

            Verder: de geschiedenis herhaalt zich helemaal niet. Geef maar 3 voorbeelden van waar de geschiedenis zichzelf heeft herhaald. Het is een mooie quote die lekker in de onderbuik nagalmt, maar een betere quote is: “De geschiedenis herhaalt zichzelf nooit, ze rijmt hoogstens een beetje.”

            Wist je overigens dat de Wilders aanhangers, of beter, de Islam critici in feite hetzelfde doen als jij, alleen zien zij in de Islam het grote kwaad dat jij in Wilders cs. ziet. Waarom mag jij wel het recht hebben om Wilders als facist weg te zetten, terwijl zei niet het recht mogen hebben om de Islam als het grote gevaar te zien? Telt het ‘de geschiedenis herhaalt zich’ niet voor de Islam?

            Verder kun je Joden niet met Marokkanen vergelijken. Hoewel ik dus absoluut tegen alle anti-Marokkanen uitspraken ben, is het niet zo dat de Marokkanen worden uitgejouwd omdat ze Marokkanen zijn. De haat richting de Marokkanen (Die ik niet deel!) komt doordat vanuit de Marokkaanse gemeenschap veel onrecht komt. Dat mag je wat mij betreft niet alle Marokkanen aanrekenen, maar het is nonsense om dat met de Joden van de jaren 30 te vergelijken. De Joden werden gehaat omdat wat ze zijn, de Marokkanen om wat sommige marokkanen doen en de Islam om wat ze leert.

            Kortom: de geschiedenis herhaalt zich nooit, ze rijmt hoogstens een beetje. En de oplossing zit in de nuance. Wilders moet niet zo belachelijk doen met het over 1 kam scheren van alle Marokkanen, maar verder moeten we met elkaar wel erkennen dat de Marokkaanse gemeenschap wel een probleem heeft en dat die oplossing ook vanuit de Marokkaanse gemeenschap moet komen.

            Ik vind jouw ‘wilders is een facist’ niet zo dom en eenzijdig als wilders z’n ‘minder minder minder’.

            Polarisatie komt van 2 kanten. Jouw kant (en je vrinden) en Wilders z’n kant.

            Wilders vindt Marokkanen facisten, jij vindt PVV’ers facisten. Kortom, wat je zegt ben je zelf.

            (in antwoord op Edwin Rovers)
          • Edwin Rovers

            In mijn eerste reactie trek ik een paralel met de normalisatie van het tolereren van een extreem-rechtse ideologie in de huidige Nederlandse samenleving met hoe op dezelfde wijze in jaren ’30 hetzelfde politieke klimaat groeide.

            Daar heb je voorbeeld 1 waar je om vraagt.

            Voorbeeld 2 heb ik je ook al gegeven. De internationale schuldencrisis uit de jaren dertig herhaalt zich in de vorm van de huidige schuldencrisis, inclusief stijgende werkeloosheid, toenemende frustraties en onvrede binnen alle betrokken landen.

            Het 3e voorbeeld van waar de geschiedenis zich herhaalt is dat er tijdens een crisistijd een zondebok wordt uitgewezen, in de vorm van het bedrijven van rassenpolitiek.

            Destijds resulteerde de gevoerde rassenpolitiek in De Jodenvervolging en werden 6 miljoen mensen uitgeroeid vanwege hun etniciteit. De zondebok tijdens de huidige crisis zijn de immigranten, en zou het aan de Franse extreem-rechtse partij van Le Pen liggen dan zouden de gaskamers vervangen worden door het het verspreiden van het dodelijke Ebola virus onder etnische groepen.

            “De geschiedenis herhaalt zich nooit, ze rijmt hoogstens een beetje”

            Een xenofobe, haatdragende en racistische inhoud krijgt dat rijmpje dan van je RhodBerth. Is dat waar je op uit bent? Daar ben ik plotseling enorm nieuwsgierig naar, welke politieke ideologie steun jij? Hoe ziet jouw toekomstbeeld eruit, en welk pad denk je dat nodig is om dat te bereiken?

            (in antwoord op RhodBerth)
          • RhodBerth

            U beweert dat de jaren 30 zich nu herhalen, en dat bewijst u door 3 voorbeelden aan te halen waar de jaren 30 zich nu zouden herhalen?

            Maar het heden kun je nooit objectief bekijken, u niet en ik niet.

            Dus als je 3 objectieve momenten wilt hebben waar de geschiedenis zich herhaalt, dan zou het beiden in het verleden moeten liggen. Bv. dat de Amerikanen eerst de Indianen uitmoorden, en dat later nog een keer deden bij de Mexicanen. Dat de Russen eerst hun ziel aan het communisme verkochten, en 100 jaar later nog een keer.

            Verder betoogt u dat de geschiedenis zich herhaalt doordat u een paar overeenkomsten ziet. Die overeenkomsten, daar had ik het over toen ik zei dat de geschiedenis soms rijmt. Rijmen is niet hetzelfde als herhalen. Sterker nog, rijmen is gevaarlijk, het geeft de niet goed luisterende hoorder het idee dat de geschiedenis zich herhaalt, terwijl er enkel een rijmerlarijtje was.

            Maar goed, laat ik niet doen wat u bij mij doet, laat ik uw argumenten serieus nemen en wel ingaan op wat u zegt:

            ————————-
            “de normalisatie van het tolereren van een extreem-rechtse ideologie in de huidige Nederlandse samenleving met hoe op dezelfde wijze in jaren ’30 hetzelfde politieke klimaat groeide.”
            ————————-

            Het enige wat u doet is hetzelfde labeltje plakken op het nazisme als op het wilderianisme. Zo kan ik ook zeggen dat de PvdA van hetzelfde laken en pak is als het Stalinisme. Is het daarmee waar? Nee, natuurlijk niet.

            En het extremisme van het nazisme zat ‘m erin dat Hitler de wereld in 3 groepen indeelde: Ubermenschen, untermenschen en ongedierte. De ubermenschen moesten heersen, de untermenschen moesten overheerst worden en het ongedierte (de joden) moesten worden uitgemoord.

            Daarbij gebruikte Hitler al vanaf het begin geweld.

            Wilders vindt dat 2 culturen niet moeten worden vermengt, hij vindt de Islam een gevaarlijke ideologie, en wil immigratie tegengaan.

            De laatste kan extreem zijn, rechts zijn, ongepast zijn, maar het is van een totaal andere orde dan wat Hitler vond en wilde. Ik zie geen herhaling, hoogstens wat rijmen.

            ————————————————–
            “De internationale schuldencrisis uit de jaren dertig herhaalt zich in de
            vorm van de huidige schuldencrisis, inclusief stijgende werkeloosheid,
            toenemende frustraties en onvrede binnen alle betrokken landen.”
            ————————————————–

            Ja. nou en? De crisis lijkt ook op die van de jaren ’80. Verder staat de crisis totaal los van het anti-Islam gevoel dat sinds Fortuyn al in NL bestaat. En de echte anti-Islam gevoelens die in europa en amerika ontstonden werden niet door de crisis veroorzaakt maar door 9/11, Londen, Madrid en in NL door de moord op van Gogh.

            Kortom, erg kort door de bocht. ‘Het was toen crisis en het is nu weer crisis’. Dat noem ik rijmen, niet herhalen.

            ————————————————
            “Het 3e voorbeeld van waar de geschiedenis zich herhaalt is dat er tijdens een crisistijd een zondebok wordt uitgewezen, in de vorm van het bedrijven van rassenpolitiek.”
            ————————————————

            Ik heb nog niemand in NL de schuld van de crisis aan de Marokkanen horen geven. Als er schuldigen worden aangewezen dan zijn dat de bankiers en/of de politici. Of dat terecht is of niet doet er nu niet toe. Maar uw argument dat de Marokkanen / moslims geslachtofferd worden vanwege de crisis is belachelijk.

            “De zondebok tijdens de huidige crisis zijn de immigranten, en zou het aan de Franse extreem-rechtse partij van Le Pen liggen dan zouden de
            gaskamers vervangen worden door het het verspreiden van het dodelijke Ebola virus onder etnische groepen.”

            Die ouwe Le Pen is een dwaas die ze wat mij betreft de rest van z’n leven op mogen sluiten.

            Maar jij bent ook geen groot licht. Omdat Le Pen senior 1 ding heeft gezegd maak je van alle rechtste stemmers meteen facisten. Maar je wordt boos als een PVV alle moslims haat omdat 1 moslims een bomaanslag heeft gepleegd.

            Zie je de parallelen?
            A. Len pen zegt iets racistisch –> alle rechtse stemmers zijn facisten

            B. 1 moslim terrorist blaast zichzelf op –> alle moslims zijn facisten

            —————————————

            “Een xenofobe, haatdragende en racistische inhoud krijgt dat rijmpje dan van je RhodBerth. Is dat waar je op uit bent? Daar ben ik plotseling enorm nieuwsgierig naar”

            Ik ben uit op een oplossing, een oplossing waarbij recht gedaan wordt aan zowel de reeele problemen die worden veroorzaakt door sommige marokkanen en waar diezelfde marokkanen niet worden gestigmatiseerd en weggezet omdat ze eenmaal Marokkaan zijn. En die oplossing kan enkel ontstaan als we enerzijds erkennen dat de marokkaanse gemeenschap een probleem heeft waar ze gedeeltelijk zelf debet aan is. En dat diezelfde Marokkanen dezelfde rechten hebben als elke andere nederlander, dat die paar rotte appels niet betekenen dat ze allemaal slecht zijn.

            Maar u bent doof en blind voor de problematiek van de ene kant maar legt een vergrootglas op de problematiek van de andere kant.

            (in antwoord op Edwin Rovers)
          • RhodBerth

            Ik vergat uw laatste vraag:

            “Hoe ziet jouw toekomstbeeld eruit, en welk pad denk je dat nodig is om dat te bereiken?”

            1. We moeten duidelijk maken wat de normen en waarden van onze maatschappij zijn: democratie, rechtstaat, gelijkheid. Zowel autochtonen als allochtonen moeten zich daarvan bewust zijn, het recht van het individu. Pogingen om een andere culturele maatschappijvorm op te dringen moeten worden tegengegaan.

            2. Het moet duidelijk zijn dat individuen en sub-culturen het recht hebben om zichzelf te zijn.Autochtonen moeten accepteren dat sommige groepen graag hun eigen taal spreken, zich anders kleden, eigen gewoonten hebben. Of dat gereformeerde rokken zijn of hoofddoekjes, of dat een zwaar rotterdams accent is of gewoon een 2e taal van vroeger (turks, marokkaans) doet er niet toe. Gun de ander om zichzelf te zijn.

            Ik denk dat dat de 2 hoofdproblemen zijn. Bij #1 is er de wens van een aantal islamitische allochtone subculturen om hun eigen theocratische, groepsgerichte fijnmazige waarden op te dringen aan de hele nederlandse maatschappij. En wie anders denkt of leeft is een hoer en een zondaar en moet desnoods met geweld worden gestopt. De rechten van individuen in die gemeenschappen gelden niet (homo’s, vrouwen, mensen die hun geloof vaarwel zeggen). Het moet duidelijk zijn dat dat niet kan. (en ‘linkse’ partijen etc. mogen daar wel eens wat vocaler in zijn).

            Het probleem aan de andere kant is dat de moslims / marokkanen hun eigen cultuur niet wordt gegund door een aantal ‘boze blanke burgers’. Waarom mogen chinezen, surinaamse christenen, friezen en molukkers wel zichzelf zijn, hun eigen taal en gewoonten en kleding dragen, maar Marokkaanse moslims niet? Waarom denken ze bij een chinees niet aan chinese maffia, maar bij een marokkaan wel aan moslim terrorisme? Waarom mag een surinaamse christen in de bijlmer wel in zijn eigen taal een kerkdienst houden maar een marokkaanse moslims geen moskee dienst houden in het arabisch?
            Waarom mogen moslims geen eigen school hebben, als die aan de eisen van de wet voldoet?
            Het moet duidelijk worden gemaakt, ook en juist door Wilders en de PVV dat de democratie dat vereist, en elke vorm van menselijkheid in ons hen dat moet gunnen.

            En hoe we dat kunnen bereiken? Door te nuanceren. Door problemen aan beide zijden te erkennen, doordat beide zijden van het conflict elkaars problemen erkennen, en gaan proberen om te werken aan de problemen die ze zelf veroorzaken.

            En de 1e stap is dat we eens stoppen elkaar te criminialiseren en voor facist uit te maken.

            En daar komt ik door de bocht, nu weet u waarom ik zo giftig op u reageer. Zolang we elkaar voor facist uitmaken komt er geen oplossing. (en als er ooit weer echte facisten komen herkennen we ze niet meer omdat het woord ‘facist’ niks meer waard is).

            Zelf ben ik lid van het CDA. Ik was zo’n CDA lid dat blij was dat er moslims in onze partij zitten, en dat voor samenwerking met de PVV heeft gestemd op het congres. Ik zeg het u maar, doe ermee wat u wilt. Misschien ben ik meteen ook een nazi.

            Wist u overigens dat Hitler nooit zo groot was geworden als de socialisten en de communisten van de jaren ’30 niet zo polariserend bezig waren geweest? De NSDAP wilde Hitler niet eens in het begin. Wist u trouwens ook dat Duitsland nooit zo was geradicaliseerd als de rest van Europa de duitsers niet zo klemvast in een hoekje hadden gezet als het grote kwaad achter de 1e wereldoorlog?

            Wie polarisatie zaait zal polarisatie oogsten. Wie de geschiedenis wil begrijpen moet een stuk dieper kijken dan simpele one-liners. Als u werkelijk Hitler ziet in Wilders, dan is de eerste les die u zou moeten toepassen dat u zelf niet Stalin bent.

            (in antwoord op RhodBerth)
          • Edwin Rovers

            “…Als u werkelijk Hitler ziet in Wilders…”

            Waar vergelijk ik Hitler met Wilders?

            (in antwoord op RhodBerth)
          • Edwin Rovers

            “…Ik zie geen herhaling, hoogstens wat rijmen…”

            Tijd voor een andere bril?

            (in antwoord op RhodBerth)
          • Edwin Rovers

            “…En hoe we dat kunnen bereiken? Door te nuanceren…”

            Het nuanceren van het opnieuw oprukken van Neonazisme, fascisme en antisemitisme in Europa? Nuanceer er maar op los de komende 5 jaar binnen je nieuwe familie met o.a. het Franse Front National (Ebola-oplosser), de Deense Volkspartij (met een partijleider die Naziliedjes zong op Hitlers verjaardag), het populistische en extreem-rechtse Oostenrijkse FPÖ, de Griekse Gouden Dageraad met uitgesproken nazisympathieën, het Hongaarse Jobik die pleiten voor het aanleggen van lijsten waarop Joden geregistreerd moeten staan, de Duitse neonazistische partij met felle anti-Joodse retoriek en standpunten (“Europa is een continent voor witte mensen”) en de rassenpolitiek van de partij die jij steunt.

            Dat rijmpje van je riekt duidelijk naar het populistisch in de hemel prijzen van “goede punten” van een partij met een extreem-rechtse politieke agenda, en tegelijkertijd je hoofd in het zand steken voor hun hatelijke rassenpolitiek.

            “…Zie je de parallelen?

            A. Len pen zegt iets racistisch –> alle rechtse stemmers zijn facisten…”

            Mooie nuance van je, een extreem-rechtse partij als rechts betitelen. Le Pen voert een extreem-rechtse rassenpolitiek, wat inhoudt dat een stem voor zijn partij steun geeft aan het daadwerkelijk kunnen uitvoeren van deze uitgesproken doldwaze xenofobe en racistische politiek.

            “B. 1 moslim terrorist blaast zichzelf op –> alle moslims zijn facisten”

            Je paralel slaat op twee duidelijke extreme ideologieën, en ondersteunt juist mijn standpunt. Bedankt voor het aankaarten.

            (in antwoord op RhodBerth)
          • Edwin Rovers

            ————————-

            “de normalisatie van het tolereren van een extreem-rechtse ideologie in de huidige Nederlandse samenleving met hoe op dezelfde wijze in jaren ’30 hetzelfde politieke klimaat groeide.”

            ————————-

            “Het enige wat u doet is hetzelfde labeltje plakken op het nazisme als op het wilderianisme. Zo kan ik ook zeggen dat de PvdA van hetzelfde laken en pak is als het Stalinisme. Is het daarmee waar? Nee, natuurlijk niet.”

            Jij hangt er labeltjes aan RhodBerth, niet ik. Je hebt er duidelijk behoefte aan om er labeltjes aan te plakken. Ik heb het over het langzaam inburgeren van een extreem-rechtse ideologie. Dat gebeurde in de jaren ’30 en dat gebeurt nu. Ik beschrijf een proces, zonder categorische labels.

            Wanneer het daarentegen aankomt op het labelen van extreem-rechtse partijen, heten ze plotseling heel categorisch “rechts” alsof het om welke andere linkse of rechtse partij aankomt. Laten we van nu af aan de ideologie van jouw PVV gewoon noemen waar ze staan op de politieke schaal, extreem-rechts.

            Zelfreflectie, daar heb jij een aardige portie van nodig. Je kan blijkbaar het normaliserings-proces waar ik op doel in mijn allereerste reactie niet loskoppelen van je labels.

            “De laatste kan extreem zijn, rechts zijn, ongepast zijn, maar het is van een totaal andere orde dan wat Hitler vond en wilde. Ik zie geen herhaling, hoogstens wat rijmen.”

            Het kan zijn? Hier nuanceren je weer heimelijk, noem het waar op slaat. Het is hatelijk, racistisch, een duidelijke extreem-rechtse ideologie. Een rassenpolitiek die een zondebok heeft gevonden in de vorm van buitenlanders en een geloof. Ik laat de labels weg, jouw retoriek lijkt stickers nodig te hebben. Kies zelf maar welke label je wilt plakken op de zondebok van de jaren ´30 en ´40.

            ————————————————–

            “De internationale schuldencrisis uit de jaren dertig herhaalt zich in de

            vorm van de huidige schuldencrisis, inclusief stijgende werkeloosheid,

            toenemende frustraties en onvrede binnen alle betrokken landen.”

            ————————————————–

            “Ja. nou en?”

            Je vroeg eerder naar drie voorbeelden, en dit is je reactie? Even zo nonchalant en schouderophalend verwijs ik naar:

            http://www.ftm.nl/exclusive/jaren-tachtig-crisis-vergeleken-crisis-graphics/

            en citeer: “Werkgelegenheid, woningprijzen en het bbp begonnen destijds al na twee jaar weer te stijgen.”

            Je praat dus onzin wanneer je zegt dat de crisis lijkt op die van de jaren ’80 (bovenstaand artikel veegt je bewering van tafel).

            20 jaar geleden werd ik er me al van bewust dat de zogenaamde liberale openheid van het vrije Nederland een mythe was die de Nederlanders graag zelf in stand hielden met een als meer groeiende racistische maar door de maatschappij geaccepteerde houding jegens buitenlanders. Dus daar hebben we even een raakvlak, een racistische voedingsbodem bestond al voor de financiële crisis.

            “Het was toen crisis en het is nu weer crisis”, dat zijn jouw letterlijke woorden, niet die van mij. Je kan het rijmen noemen of iets anders, inhoudelijk gaat het over twee langdurige economische en sociale crisissen die een samenleving creëren met een voedingsbodem voor een fascistische ideologie, een (ultra-)nationalisme wat het verval van de maatschappij wil tegengaan middels rassenpolitiek.

            ————————————————

            “Het 3e voorbeeld van waar de geschiedenis zich herhaalt is dat er tijdens een crisistijd een zondebok wordt uitgewezen, in de vorm van het bedrijven van rassenpolitiek.”

            ————————————————

            “…Ik heb nog niemand in NL de schuld van de crisis aan de Marokkanen horen geven. Als er schuldigen worden aangewezen dan zijn dat de bankiers en/of de politici. Of dat terecht is of niet doet er nu niet toe. Maar uw argument dat de Marokkanen / moslims geslachtofferd worden vanwege de crisis is belachelijk…”

            Je schildert een beeld waarbij één actie resulteert in één reactie. Dat is pas een voorbeeld van zwart/wit denken. Een samenleving is een bruisende potpourri van verschillende dynamische processen die in meer of mindere mate met elkaar in verband staan, elkaar beïnvloeden, versterken, afremmen.

            Een schuldencrisis die onvrede schept, frustraties en woede, uit zich o.a. door de toename van de zogenaamde proteststemmers tegen het huidige beleid. De uitkomst van de recente Europese verkiezingen ondersteunt dit ook duidelijk. Wederom jij plakt er de labels “Marokkanen / moslims” aan, ik praat over welke etnische groep dan ook die geraakt wordt door de extreem-rechtse Europese rassenpolitiek. Je ontduikt elke erkenning dat je “jouw” PVV hier aan meewerkt.

            Wat zegt dat over jou eigenlijk?

            (in antwoord op RhodBerth)
          • RhodBerth

            Minder dit en minder dat.
            Er zijn altijd idioten geweest die ‘minder minder minder’ riepen. En vandaag de dag zijn er ook Marokkanen die ‘minder minder minder’ of niet moslims roepen. Er zijn ‘goede mensen’ zoals jij die minder PVV’ers willen. Er zijn socialisten die minder kapitalisten willen en er zijn kapitalisten die minder socialisten willen. Er zijn christenen die minder atheisten willen en atheisten die minder christenen willen.

            Er zijn altijd groepen en individuen die de ander de mond willen snoeren en de ander in willen dammen. Er zijn altijd idioten en halve garen die de discussie willen winnen door de ander de mond te snoeren.

            Maar het feit alleen dat er ‘toen’ ‘minder’ werd geroepen en dat er ‘nu’ ook minder wordt geroepen is een armzalige vergelijking. Als dat een goede vergelijking zou zijn dan zou de holocaust elke week in de afgelopen 70 jaar hebben plaatsgevonden op 100 groepen.

            De problematiek ontstaat als groepen het zwaard grijpen om dat minder minder te bereiken. Zoals dat gebeurde in Rwanda, in Joegoslavie en idd in de 2e wereldoorlog.

            Goed, jij wilt dat voorkomen, maar je ziet niet in dat de “PVV’ers” het ook willen voorkomen. Zij vrezen dat de moslims hun ‘minder minder minder’ gaan uitvoeren met geweld, net zoals jij bang bent dat de PVV’ers hun minder minder gaan uitvoeren met geweld.

            Kortom, PVV’ers en mesnen zoals jij zijn gewoon mensen die handelen uit angst. Je bent bang voor iets dat waarschijnlijk toch niet gaat gebeuren.

            Heb je weleens het lijstje overeenkomsten tussen de moord op Kennedy en de moord op Lincoln gelezen? Iets van 20 treffende overeenkomsten, als je ze leest denk je: “Hoe kan dit waar zijn?” en toch is het waar. Bijzonder? Nee, alles heeft miljarden feiten, het is niet meer dan logisch dat er van die miljarden feiten aan beide zijden er 20 hetzelfde zijn. Jij en ik hebben ook 100en overeenkomsten met elkaar, en toch zijn we volledig verschillend.

            handelen uit angst dat het verleden zich herhaalt zorgt dat je leeft in het verleden, en daardoor ben je blind voor oplossingen in het heden.

            De huidige problematiek kan niet worden opgelost door je blind te staren op het heden. Laat het verleden los, kijk naar de PVV’ers, probeer hun waanzin los te rukken van hun goede punten. Want ja, net zoals SP’ers, SGP’ers, GroenLinksers, PvdA’ers, CDA’ers en VVD’ers hebben ook PVV’ers goede punten. Of is het leven zwart/wit bij u?

            (in antwoord op Edwin Rovers)
          • Edwin Rovers

            Ik houd van kleuren en verscheidenheid…

            (in antwoord op RhodBerth)
          • Edwin Rovers

            http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin

            “…De memetische functie van de wet is niet een eind te maken aan discussies, maar om deelnemers aan een discussie bewuster te maken van de vraag of een vergelijking met de nazi’s of Hitler gepast is, of simpelweg een kwestie van te ver doorgevoerde retoriek…”

            Interessant, dus volgens de Wet van Godwin is het de vraag of de vergelijking gepast was? Laten we eens op zoek gaan naar een paralel:

            http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Depressie

            “Ook de toenemende spanning in Europa trof de Nederlandse economie hard. De economische problemen leidden tot verpaupering en ontevredenheid, die zich onder andere uitten in onrust (Jordaanoproer) en de groei van de NSB”

            Bedankt RhodBerth voor het aankaarten van deze memetische functie.

            (in antwoord op RhodBerth)
          • RhodBerth

            Probeer eens wat meer reflectie op je argumenten toe te passen. Uiteraard is de wet van godwin een poging reflectie toe te passen op de discussie waarin het nazisme er waar aan de haren bijgesleept werd. En het vinden van 1 parallel is voor jou genoeg reden om je godwin te rechtvaardigen?

            Alles heeft parallellen. Ja, er is nu crisis en in de jaren 30 was er ook crisis. Dus is de godwin gerechtvaardigd? Veel korter door de bocht kun je niet gaan. En al helemaal niet als je bedenkt dat de anti-islam gevoelens al bij Fortuyn begonnen voor de crisis van 2001 begon. Zeker als je bedenkt dat crisis overwegingen niet de grondslag zijn van de problematiek die men met de Islam heeft.

            Verder, zoals ik al eerder betoogde (maar wat jij negeert, je reageert nl. enkel op iets waar je denkt een reactie op te kunnen geven); de Joden werden gehaat omdat ze Joden waren. De problemen die men met Marokkanen heeft betreft de criminaliteit en het fundamentalisme. Kortom het gaat om wat ze doen. uiteraard is het belachelijk en ridicuul om een hele groep weg te zetten om wat een deel van de groep doet, maar het is niet minder ridicuul dan dat de mensen die dat doen meteen als facisten weg te zetten. Dus ik herhaal: wat jij doet is niet van een hoger niveau dan wat de PVV’ers doen, het is feitelijk van hetzelfde niveau.

            Namelijk kort door de bocht, ongenuanceerd en niet gevoed door enige vorm van (zelf) reflectie. Je zoekt enkel naar wat jou standpunt ondersteunt en je bent doof voor alles wat niet in jouw lijn staat. (bewijs: je reageert niet op de punten waar je niks mee kunt).

            Verder, waarom pas je je ridicule eendimensionele manier van redeneren niet op de Islam toe? Het is net zo eenvoudig om PVV’ers als facisten weg te zetten als het is om moslims als facisten weg te zetten. Sterker nog, de PVV’ers gebruiken precies jouw type argumenten om in de Islam het nazisme te zien.

            Polarisatie komt van twee kanten. Jij bent de extrme ene kant, de PVV is de extreme andere kant. En de oplossing is het gesprek waarbij niet direct de moreel hoogstaande positie wordt geclaimd.

            (in antwoord op Edwin Rovers)
          • Edwin Rovers

            Je hebt het over “mijn godwin”? Beste RhodBerth, jij kaartte deze “Wet van Godwin” als eerste aan, niet ik. Vervolgens beweer je dat ik dit “debat” verloren zou hebben doordat ik een parellel trek met het huidige opkomend extremisme en dat van de jaren ’30.

            Voordat je vanavond met je Godwin naar bed gaat, bestudeer hem nog even goed. Je mistte volledig de inhoudelijke functie ervan waardoor het herhaaldelijk verwijzen ernaar nu toch wel een tikkeltje pathetisch begint te worden.

            “…Geert Wilders toleren is te vergelijken met het stijgende tolerantie niveau van de NSB-ers tijdens de jaren ’30…”

            Vergeleek ik eerder Wilders met Hitler? Begrijpend lezen is ook een kunst, ik vergelijk het normalisering proces van twee verschillende partijen die rassenpolitiek voeren.

            (in antwoord op RhodBerth)
  8. AvdBoom

    “Hij was maar een neger, zo’n zwarte.
    Zoiets haal je niet in je huis.
    Omdat je het noodlot dan tartte,
    want die zwarten zijn immers niet pluis.”

    Eén van de meest omstreden Nederlandstalige kerstliederen is van Mary Servaes, de Zangeres zonder Naam, koningin van het levenslied. Het lied uit de jaren 60 van de vorige eeuw, geschreven door Johnny Hoes, is geregeld betiteld als een racistisch lied.

    Volgens velen ten onrechte. De smartlap stelt juist vooroordelen aan de kaak en verhaalt over een zwarte man die vlak voor kerst nergens wordt binnengelaten. Het lied werd geschreven in de jaren ’60 toen het woord ‘neger’ minder omstreden was dan nu. Servaes, die het in haar nummers altijd opnam voor minderheden, sluit -uiteraard met gevoel voor drama- af met:

    “In ‘t kerkje dat noodde, daar knielde hij neer
    Bij ‘t ruw-houten kribje, van ons Lieve Heer
    Toen vroeg-ie zich af of dat kindje zo klein
    Alleen maar voor blanken geboren zou zijn”

  9. Bertus van Heusden

    Dit verhaal is kletskoek.
    Mensen zeggen niet wat ze denken, en wat ze denken is niet wat ze voelen.

    Uit dit onderzoek kun je hooguit halen in welke landen het sociaal onwenselijk is om bezwaar te hebben tegen een ander kleurtje. Of misschien meet je alleen de algehele interesse in de buren. En wordt het begrip ras in alle talen hetzelfde opgevat?

    Racistische of andere gevoelens meet je het beste met meetapparatuur. Klok bijvoorbeeld hoe lang iemand nodig heeft om tot een antwoord te komen. Of, nog beter: meet de huidweerstand, die is een indicator van stress en emotionaliteit.

    Bij mijn weten is racisme een vrijwel universeel fenomeen, er in gebrand door miljoenen jaren van evolutie en hooguit te corrigeren door bewuste opvoeding en kennismaking met een anders gekleurde huid.

  10. Flight Boy

    Uh, (sorry for het hele slechte Nederlanse taalgebriuk)Ik woon all in the United Sates since ik 5 jaar oud ben, dat is dus since the 1960’s, nu 55 jear oud) Dit is natuuirlijk een erg groot land, maar let me tell you, rasime is a very big problem in this country, I’m very surprised were “BLUE” on this map. I’m white, was getrouwd met a black woman, nowadays referred to as African American, since “politicallly correctnes” took it’s toll. Interracial was zelfs an issue in 1970’s Los Angeles. My moeder had er helemaal geen problemen mee, my father on the other hand said it would create problems, maar had neet problemen mee ook.
    Dionne has passed, haar parents had meer problemen met het dan wei dan ook. Nu heet that “reversed racism”, LOL! Toen was there nog niet een name for.

Reacties niet toegestaan