In Keulen vlot het ook niet met de metro

Volgens het spreekwoord zijn Keulen en Aken niet op één dag gebouwd, en dat geldt ook voor de metro. Waar in Londen en Parijs al in de negentiende eeuw ondergrondse treinen reden, schijnt dit in de eenentwintigste eeuw steeds moeilijker te worden. Zie het drama van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, maar zie ook de U-Bahn in Keulen. 
Het centrum van de metropool aan de Rijn (die elk jaar wel een keer de benedenstad doet overstromen) ligt al jaren overhoop, en het wil met de Keulse Noord-Zuidlijn nog steeds niet opschieten. Dat is toch wel opmerkelijk. 
Dat het in Amsterdam, met een zeventiende-eeuwse binnenstad gebouwd op palen en een politiek bestuur dat fameus besluiteloos is, moeizaam gaat, is niet verwonderlijk. Maar dat het bij onze oosterburen, met hun reputatie van doorpakken, organisatietalent en efficiëntie, ook een puinhoop is, geeft wel te denken. Vorig jaar stortte er zelfs een compleet gebouwencomplex in (waarbij ook uniek archiefmateriaal verloren ging). En dat terwijl Keulen, een oude Romeinse stad die tijdens de Tweede Wereldoorlog voor een groot deel werd verwoest (alleen de Dom bleef staan), is herbouwd alsof het een toekomstige atoomaanval moet kunnen doorstaan. 
Je zou denken dat er dan ook meteen een solide metro (ook een goeie schuilkelder) is aangelegd, maar dat is blijkbaar vergeten. Laat u overigens niet misleiden: Keulen is ook een aangename stad, waar het leven schön en locker is. Wat dat betreft doet het niet onder voor Amsterdam.

Bron(nen):   Frankfurter Allgemeine Zeitung