Scholieren in Azië scoren veel beter dan scholieren uit het westen

In onderstaande lijstjes is te zien hoe goed het onderwijs moet zijn in China en Singapore. Zowel als het gaat om lezen, wiskunde en natuurwetenschappen staan China en Singapore fier bovenaan.

De 3 lijstjes zijn het resultaat van de zogeheten Pisa-enquête, een groot en gerespecteerd driejaarlijks onderzoek naar onderwijsprestaties in 65 landen. Nederlandse 15-jarige scholieren scoren in dat internationaal onderzoek beter dan drie jaar geleden als het gaat om wiskunde, maar slechter als het gaat om leesvaardigheid. In het algemeen staat Nederland er lang niet slecht voorscreen shot 2013-12-03 at 5.29.16 am

6 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. De Staatsburger

    Oud nieuws. Chinezen hebben gemiddeld een iets hoger IQ dan Europeanen.

  2. B. Leeuw

    In Hong Kong beginnen ze al met Engels in groep 1 en kennen leerlingen in groep 4 alle tafels t/m 15 uit hun hoofd. Kinderen krijgen vanaf groep 1 al huiswerk mee en worden regelmatig getoetst.
    In Taiwan krijgen bijna alle kinderen bijna elke dag bijles na schooltijd.
    Of de kinderen er gelukkiger van worden is een andere vraag, maar de “tienencultuur” zit al van oudsher in de cultuur gebakken.

    Dit is in NL ook terug te zien. Kijk maar hoeveel Chinezen in de collegebanken te vinden zijn in verhouding met autochtone en andere allochtone Nederlanders.

    • RhodBerth

      De tafels boven de 10 uit je hoofd kennen is zinloos, de 1e tien zijn de basis van de wiskunde. Alles wat daar boven zit is daar vanaf geleid.

      En natuurlijk leren ze engels in Hong Kong, dat is daar de spreektaal (voormalige Engelse kolonie, tot ergens in de jaren ’90)

      Verder doet Nederland het voorlopig nog steeds veel beter dan al die Aziatische landen, dus kennelijk kunnen ze die hoge IQ punten nog niet omzetten in reële economie.

      Presteren en ontspannen horen bij elkaar.
      Ik heb voor Japanese bedrijven gewerkt, met veel Japanners. Die werken inderdaad lang en ontspannen maar weinig. En daardoor presteren ze uiteindelijk lang niet zoveel.

      Hetzelfde geld voor Indiers, waar ik ook al heel vaak mee samen heb gewerkt. Hele slimme jongens die heel goed formules en code kunnen ontwikkelen en begrijpen. Maar het lukt ze nog niet om dit om te zetten in praktisch nut. Er is altijd gedoe en het is niet klant gericht. Opnieuw weinig ontspanning en lange werkdagen.

      IQ is niet alles. En slim zijn is niet alles.
      En is zelfs maar de vraag of de 6jes cultuur niet juist ontzettend goed is. Namelijk: functioneel voldoende zonder overdreven energie te besteden aan perfectionisme en functionaliteit die mooi maar weinig toevoegt.

      Weinig zo efficiënt als een 6jes cultuur.

      (in antwoord op B. Leeuw)
      • B. Leeuw

        Bedankt voor de goedonderbouwde reactie, waarmee ik gedeeltelijk eens ben. Wiskundig gezien hebben tafels boven de tien inderdaad geen bijdrage. En natuurlijk moesten die mensen in Hong Kong Engels leren (het is overigens niet hun spreektaal). Maar beide dragen bij aan het ontwikkelen van de capaciteit van de hersenen wat resulteert in een hoger IQ waar het in dit staatje om gaat. Het is dan weer de vraag welke waarde er aan een hoger IQ kan worden gehangen.
        Ik ben het niet eens dat de economische voorsprong het resultaat is van de zesjescultuur wat door u wordt gesuggereerd. We moeten de historische voorsprong vasthouden door juist van de zesjescultuur af te stappen door beter onderwijs waarin ook de creativiteit wordt gekoesterd.

        (in antwoord op RhodBerth)
  3. Robin

    En nu het aantal zelfmoorden onder jongeren onder de 23 ook even in een staatje graag.

  4. RhodBerth

    Aziaten zijn slimmer, Afrikanen zijn fysiek sterker, en kaukastischen zitten er een beetje tussenin.

Reacties niet toegestaan