Je moet niet zoveel drinken (snuiven, roken)

Als je teveel drinkt – en dat is: als je steeds toch weer meer drinkt dan je van plan was – dan is de beste strategie ook de eenvoudigste: uitstellen. Psychology Today biedt op basis van research vijf stappen, die allen beginnen met uitstel. Neem je biertje (snuifje, sigaret) niet nu maar straks.
En dan nu de tips om te zorgen dat dat lukt:

1. Verslaving komt door gezichtsvernauwing: het enige wat je nog wilt is drinken. Je denkt ‘het enige wat deze vrouw nog rustig krijgt, is drank’. Dat klopt niet. Wees je dat bewust. Het is niet waar.
2. Zorg bij je poging tot uitstel voor afleiding. Bijvoorbeeld door met iemand te praten.
3. Herinner je dat je de vorige keer dat je je drankje uitstelde niet bent doodgegaan of gek geworden. Zo kun je de lengte van je uitstel uitbouwen.
4. Merk dat tijdens het uitstel de lust naar drank (of cocaïne, of een sigaret) verandert. En krijg daarvan vertrouwen
5. Realiseer je dat je als je nu iets neemt de sneeuwbal weer gaat rollen. Dat ene drankje zal je beroven van je voornemen nu even niet te drinken

En als je maar lang genoeg uitstelt: dan drink je niet meer.

 

Bron(nen):   Psychology Today