Een legendarische autoflop

Eigenlijk ziet ie er best aardig uit. Aan de voorkant lijkt hij een beetje op een Amerikaanse Alfa Romeo, en als je niet beter wist zou je denken aan een Studebaker (een verdwenen merk) of aan de achterkant te zien een (voor de jaren vijftig) trendy slee uit de stal van General Motors. Maar het is een Ford, en wel een Edsel, een type dat tot in de jaren zeventig in de VS bekend stond als een van de grootste flops uit de autogeschiedenis.
Toen de Edsel in de jaren vijftig voor het eerst op de tekentafels verscheen, waren ze bij Ford meteen verkocht. Dit model ging het helemaal worden. En de eerste reacties waren ook hoopgevend. Ford had speciale verkooppunten ingericht die zich helemaal op de Edsel moesten gaan richten, een inspanning waarvoor flink de buidel was getast. 
De Amerikaanse Droom droomde nog volop. Maar het toegestroomde publiek bleek minder koopgraag dan verwacht. Huisvrouwenorganisaties klaagden al snel dat het voorfront (boven als een toefje ‘Alfa’ aangeprezen) gelijkenis vertoonde met het vrouwelijke geslachtsdeel. Dat was toen nog geen aanbeveling. De kwaliteit van de Edsel liet bovendien te wensen over, de wagen werd in verschillende Ford-fabrieken gebouwd. 
Ford kocht zendtijd in voor reclame in de veelbekeken Sullivan-show op zondagavond en sterren als Frank Sinatra kwamen in een Edsel voorrijden. Maar het hielp allemaal niet. Ford had zich op een trend verkeken, namelijk die naar kleinere auto’s waarvoor ook de Amerikanen ontvankelijk bleken. Eind jaren vijftig kwamen er zelfs zescilinders op de markt, waar de Edsel was uitgerust met robuuste 5,9 en 6,7 liter V-8 motoren die goed waren voor 345 SAE-PK. 
In 1959 werd het laatste model Edsel na een maand uit productie gehaald. Het hele avontuur kostte Ford honderden miljoenen dollars en sindsdien staat de Edsel als legendarische autoflop te boek.
Vraag aan de lezers van WK: kent u vergelijkbare Europese flops? Mijn gedachten gaan uit naar de spectaculaire NSU RO-80, ik meen met wankelmotor, of een van de vele mislukte Volkswagenmodellen (zoals de 411 en de K-70) die voor de komst van de Golf in 1974 de autobouwers in Wolfsburg van een opvolger van de Kever moesten voorzien. En Alfa zelf had natuurlijk de Alfasud, die al was weggeroest voor je de showroom had verlaten.

Bron(nen):   Frankfurter Allgemeine Zeitung