Zijn dure zonnebrillen hun geld waard?

De duurdere zonnebrillen gaan goed van de hand en waar de recessie ook zichtbaar is – niet hier. Je hebt behoorlijk dure, zoals Prada en Bulgari, maar ook gewone dure, zoals Ray Ban, REV, Ralph Lauren en Gucci.
Zijn deze brillen hun geld ook waard, vraagt The Wall Street Journal zich af? In hoeverre ben je beter af dan wanneer je, laten we zeggen, de ouderwetse Polaroid neemt – nog altijd volop leverbaar en dat voor circa 40 euro?
Ten eerste komen nagenoeg alle dure brillen uit dezelfde fabriek. Dolce & Gabbana, Bulgari, Oakley of Ray Ban, ze zijn alle afkomstig van het Italiaanse bedrijf Luxottica. Of draagt u toevallig Paul Smith, Versace, Persol of Donna Karan? Geeft niet, die komen hier ook vandaan.
Luxottica doet circa 70 procent van de productie van de dure brillen en neemt ook de design ter hand – al of niet in nauwe samenwerking met de naamgever van de bril. Alsook gelijk maar de marketing.
In veel gevallen koopt u een zonnebril bij een keten die ook eigendom is van Luxottica. LensCrafters, Pearle Vision of Sunglass Hut – allemaal in handen van dezelfde Italianen. Die u dus adviseren wat u het beste kunt dragen…
Voor wat u in handen houdt – een minuscuul stukje plastic of metaal – betaalt u al gauw 200 euro. Sta daar even bij stil. En bedenk dat de glazen in dat brilletje ook niet echt kostbaar zijn.
Verder is het fijn om te weten dat Luxottica zeer goede marges berekent: zo’n 64 procent.
Tenslotte weet u bijna zeker dat uw designermerk volgend jaar met nieuwe modellen komt. En wie bent u om dan als liefhebber van dat ene merk het laatste model links te laten liggen?

 

Bron(nen):   The Wall Street Journal