VVD’er Dijkhoff gaat brood verdienen met kennis over campagnes

Voormalig VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff gaat zijn geld verdienen met de kennis en inzichten die hij de afgelopen jaren mede heeft ontwikkeld in de campagnes voor de VVD. Samen met onder anderen campagnestrateeg Bas Erlings begint hij een bureau dat zich zal richten op "gedragsinzicht, strategie en positionering". Een woordvoerder van de VVD bevestigt een bericht hierover in de Adformatie.

Dijkhoff, ook enkele jaren staatssecretaris van Justitie in Rutte-II, verliet vorige week de Tweede Kamer. Hij werd lange tijd gezien als mogelijk opvolger van VVD-leider Mark Rutte, maar hij maakte in oktober bekend dat hij zich niet meer verkiesbaar stelde.

De liberaal gaat zich met drie anderen fulltime bezighouden met het bureau dat "onder meer de methodiek die ze tijdens de afgelopen verkiezingscampagnes van de VVD hebben ontwikkeld en verfijnd, nu gaat aanbieden aan bedrijven, ngo’s, buitenlandse politieke partijen en artiesten".

Acht verkiezingscampagnes
Erlings was betrokken bij acht verkiezingscampagnes voor de liberalen. De twee anderen die Sue & The Alchemists gaan vormgeven, Tom de Bruyne en Astrid Groenewegen, waren in de laatste twee landelijke campagnes van de liberalen op de achtergrond als adviseurs betrokken.

"Degene die het best snapt en meet hoe mensen in hun onderbewustzijn beslissingen nemen, en die hier het best op inspeelt, zal altijd succesvoller zijn dan de concurrentie. We gaan onze klanten helpen betere beslissingen te nemen en meer grip te krijgen op de uitkomsten", zegt Bas Erlings in Adformatie.