Vliegtuigpersoneel moet op zijn woorden letten

Luchtvaartmaatschappijen kunnen twitterende werknemers ontslaan bij ‘disproportionele imagoschade’.

Singapore Airlines verbiedt haar werknemers expliciet om te twitteren of te facebooken over het bedrijf. Dat doet de luchtvaartmaatschappij nadat verscheidene bemanningsleden weinig flatterende commentaren over passagiers op het internet hadden gegooid.

Belgische luchtvaartbedrijven vinden een verbod niet nodig, maar hebben wel richtlijnen voor werknemers op dit punt. ‘Ook vóór de komst van Twitter en Facebook vroegen we onze werknemers om discreet te zijn buiten de werkplaats’, zegt de woordvoerder van Jetair. Bij Brussels Airlines mag het personeel op geen enkele manier aan ‘externe communicatie’ doen. Daar is de dienst Communicatie voor. Er wordt echter niet gecontroleerd wat mensen op hun Twitter of Facebook account zetten. ‘We willen geen Big Brother mentaliteit creëren. Twitter en Facebook zijn volgens mij ook niet het probleem. Het zijn de anonieme fora, die ook gelezen worden door journalisten, die soms gevoelige informatie over het bedrijf bevatten.’

In België zijn nog geen gevallen bekend van werknemers die ontslagen werden, omdat ze op internet hun werkgever in een kwaad daglicht stelden. De wetgeving laat dat nochtans toe, zegt Frank Hendrickx, specialist arbeidsrecht aan de K.U.Leuven. Anderzijds is de privacywetgeving sterk uitgebouwd in België en is het mogelijk dat een rechter op basis daarvan een ontslag ongegrond verklaart.

Bron(nen):   Knack