13 tips om een verschrikkelijke dag door te komen

Er zijn van die dagen … waar je tegenop ziet, waar geen eind aan lijkt te komen, waarop alles tegenzit, … We kennen ze allemaal.
Psychology Today heeft 13 strategieën op een rij gezet om deze dagen door te komen:

  1. Weersta de drang om jezelf te belonen met dingen die niet goed voor je zijn: een borrel, een doos negerzoenen, … Even geniet je ervan en dan komt het schuldgevoel en voel je je nog rotter.
  2. Doe iets aardigs voor een ander. ‘Wie goed doet, goed ontmoet’ werkt nog altijd.
  3. Zoek afleiding. Als je nergens zin in hebt of niet kan stoppen met piekeren, doe dan iets wat je gedachten afleidt. Kijk naar een spannende film bijvoorbeeld. 
  4. Zoek innerlijke rust door orde te scheppen in je omgeving. De aanblik van een berg vaat op het aanrecht kan je de moed in de schoenen doen zinken. Opruimen helpt! Alles wordt weer – letterlijk – te overzien.
  5. Prijs jezelf en zeg: ‘ondanks alles heb ik toch …’ de hond uitgelaten, lekker gekookt, …
  6. Zorg voor voldoende beweging. Van joggen is zelfs aangetoond dat het helpt tegen een depressie. Als het je niet lukt om te stoppen met piekeren tijdens een wandeling, focus je dan op concrete dingen in de omgeving, tel bv. het aantal honden dat je tegenkomt.
  7. Zoek contact. Als je je rot voelt, heb je soms de neiging om je terug te trekken in je eigen hol. Beter is om actief contact te zoeken. Bel een vrien(in) of maak een praatje met iemand.
  8. Bedenk dat morgen een nieuwe dag begint. Ga op tijd naar bed en bedenk dat negatieve gevoelens meestal vanzelf weer overgaan.
  9. Denk aan andere rollen en functies die je vervult. Als je een vervelend gesprek hebt gehad met je baas, denk dan aan vrienden die je wel waarderen.
  10. Plaats alles in perspectief. Zal dit over een maand of een jaar nog altijd zo belangrijk zijn?
  11. Schrijf het van je af. Zet al je grieven op papier. Leg het weg tot morgen. Morgen mag je het pas teruglezen en kijken of het zo ernstig is. Vandaag hoef je er niets meer mee te doen.
  12. Wees blij met de dingen die wel goed gaan. Waarom zou je je druk maken om een file of een lekke band? Dat je gezond bent, is echt veel belangrijker.
  13. Open je eigen EHBO mood-koffertje: Hou iedere keer dat je een verschrikkelijke dag hebt bij wat je geholpen heeft. Dat zijn jouw persoonlijke tips, die voor jou het beste werken.
Bron(nen):   Psychology Today