NRC: de zes redenen waarom het steeds mis gaat met de NS

Samenleving
vrijdag, 24 december 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
1. De NS bezit de kennis, Pro-Rail zit aan de knoppen. 2. De NS en ProRail hebben tegenstrijdige belangen. „Zowel NS als ProRail maakt alleen een eigen bedrijfseconomische afweging. Geen m a a t s ch a p p e l ij k e kosten-batenanalyse.” Het verklaart waarom NS niet zo snel zou adviseren om thuis te blijven: elke reiziger levert geld op. ProRail wil dat het spoor zo snel mogelijk vrij is, de NS dat er zoveelmogelijk gereden kan worden. 3. Het ligt aan de gebrekkige informatievoorziening. Reizigers klagen regelmatig dat ze bij haperingen op het spoor beter op de hoogte zijn dan de NS. Frans Blanker, senior adviseur Openbaar vervoer bij MU Consult: „Ik heb via internet actuelere informatie dan een medewerker van NS.” Dat kan kloppen, want de NS is voor die informatie afhankelijk van ProRail. Die levert de informatie voor de perrons, stationshal, omroeper en Teletekst. Dat de internetapplicatie van de NS het op drukke momenten begeeft, zoals afgelopen vrijdag, is extra spijtig. NS: „We realiseren ons dat het niet goed genoeg is.” 4. De wissels zijn het probleem. Nederland heeft een zeer druk bereden spoornetwerk, met 8.600 wissels. Bij sneeuwval zorgt dat al gauw voor problemen. „Een smoes van jewelste, juist als er veel wissels zijn, moeten ze vaak omgezet worden, waardoor er minder sneeuw tussen kan komen.Het grote aantal wissels heeft juist voordelen: treinen kunnen daardoor flexibeler ingezet worden,” zeggen deskundigen in NRC Handelsblad. 5. Het ligt aan het materieel. De nieuwe Sprinter blijkt niet tegen de sneeuw bestand: 68 van de 95 nieuwe sprinters, vorig jaar opgeleverd, zijn niet inzetbaar. Het oudere type waarop de trein is gebaseerd, de ET 425, rijdt al sinds 2000 in Duitsland. Frans Blanker: „Het opvallende is dat dit type trein al bijna tien jaar in Beieren door een halve meter sneeuw ploegt. „Er gaan nu honderden treinen stuk bij gewoon Nederlands winterweer. Hoezo winterklaar?” 6. De dienstregeling deugt niet. De NS en ProRail testten op zondag 10 oktober de speciale winterdienstregeling. De winterdienstregeling kon ingezet worden, NS en ProRail waren winterklaar. Maar toen het afgelopen vrijdag sneeuwde bleek de winterdienstregeling niet ingezet te zijn. Waarom werd de winterdienstregeling niet ingezet? NS: „Het kost ons 24 uur om de dienstregeling om te zetten naar een nooddienstregeling. Dat doen we alleen als vooraf bekend is dat er de volgende dag extreem weer op komst is.”