KHN: overbelaste corona-app vuistslag in gezicht horecaondernemer

De problemen met de coronacheck-app zaterdag zijn volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een "vuistslag in het gezicht van de horecaondernemers". Volgens algemeen directeur Dirk Beljaarts staan in sommige steden lange rijen voor horecazaken met mensen die niet naar binnen kunnen omdat de server overbelast is. "Dit is heel wrang voor de horecaondernemers die ongevraagd met deze maatregelen moeten werken, dat dan op deze dag de techniek hen in de steek laat."

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) erkent dat grote drukte zorgt voor een overbelaste server. Het treft vooral mensen die hun QR-code nog moeten aanmaken of een tijdje geen gebruik hebben gemaakt van de app. Wie al een QR-code heeft, ondervindt volgens een woordvoerder geen problemen.

Sinds zaterdag moet iedereen vanaf 13 jaar een coronatoegangsbewijs bij zich hebben voor een bezoek aan een horecazaak, (sport)evenement of een kunst- en cultuurinstelling. De coronacheck-app kan hiervoor worden gebruikt.

Onvoldoende testcapaciteit

Volgens Beljaarts is er ook onvoldoende testcapaciteit voor mensen die met een negatieve coronatest op stap willen. "In wat minder dichtbevolkte gebieden, zoals Zeeland, moeten mensen te lang reizen." In andere plaatsen is het volgens hem lastig om een afspraak te maken.

"Hoe moeten horecaondernemers in godsnaam nog omzet maken als ze op alle manieren worden tegengewerkt", vraagt de KHN-directeur zich af. Volgens hem ziet het er naar uit dat de problemen met de coronacheck-app nog wel een tijd duren. "En voor je het weet is het twaalf uur en moet de horeca weer dicht."