De eerste generatie tieners in India

Toeristen vergapen zich in India aan treinen waar mensen uitpuilen, ultra-soepele yogi en heilige mannen met vingernagels van een halve meter. De lokale bevolking vindt dat allemaal heel gewoon. Zij verbazen zich eerder over een verschijning die in het westen normaal is, maar hier nog tamelijk exotisch: de tiener.

Net als Westerse tieners ontmoeten ze elkaar bij de plaatselijke snackbar of in het shopping centrum, maar wat meteen opvalt: ze zijn goed gekleed en veel te braaf. Ze komen dan ook uit welvarende families in de steden. Hun conversaties gaan over hun ouders, geld, verliefdheid, relaties en de school. Voor de hand liggende onderwerpen, maar 10 jaar geleden was dit in India nog niet denkbaar. In de jaren ’90 gingen tieners bij elkaar op bezoek en was het al heel wat als ze zich even mochten terugtrekken op hun kamer om enige privacy te hebben.

Er zijn 3 dingen die daar verandering in brachten: shopping centra, geld en mobieltjes. Daardoor konden jongeren uit de middenklasse samenkomen in de openbare ruimte uit de buurt van hun ouders en kregen ze de middelen om te genieten van die vrijheid. Aan het eind van de jaren ’90 waren er 2 shopping centra in India en nu zijn het er meer dan 500. Geld speelt ook een rol: naarmate de Indiase middenklasse gezinnen rijker werden, kregen hun kinderen meer zakgeld. Uit een onderzoek van de Indiase Kamers van Koophandel blijkt dat tieners 6 jaar geleden gemiddeld € 6 zakgeld kregen en nu bijna € 50, -. De tieners onderhouden hun contacten via mobieltjes en internet. Vooral sms’en in codetaal is in. Zo kunnen ze allerlei zaken voor hun ouders verborgen houden.

‘Tieners hebben hun eigen mini-maatschappij’, zegt Murray Milner, een expert op het gebied van de adolescentie aan de Universiteit van Virginia, die onderzoek deed in India. Volgens hem is de huidige lichting van Indiase jongeren de 1e generatie van tieners op het subcontinent.

Bron(nen):   The Guardian