Engelse Christenen durven niet meer voor hun geloof uit te komen

Volgens de procureur generaal van Engeland, Dominic Grieve, is de druk en bedreiging van fundamentalistische moslims op sommige plaatsen zo groot dat Christenen het zekere voor het onzekere nemen en hun geloof geheim houden. Die fundamentalisme oefenen volgens hem extreme druk uit op andersdenkenden Zijn opmerkingen komen in een oplaaiende discussie over de vraag of Engeland een christelijk land is. Premier Cameron zei dat vorige week en sindsdien stak er een storm van kritiek op van niet-christenen - de ruime meerderheid van de Engelse bevolking - die bezwaar maken tegen de typering van de premier. De procureur generaal valt Cameron bij. Het christendom zit volgens hem in de structuur en cultuur van het land. "1500 jaar christendom maak je niet in een paar jaar ongedaan."

13 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. kletsmajoor

    Het lijkt me belangrijker dat ze eerst discusiëren over wat vrijheid van godsdienst c.q. levensovertuiging inhoudt en waar de grenzen ervan liggen.

  2. Kopje thee

    En wat heeft Stonehenge daarmee te maken?

    • Anton van Haasteren

      Stonehenge was er al 5000 jaar voordat iemand van Boedha, Jezus of Mohammed had gehoord.
      Niemand weet meer waarom Stonehenge er is..

      (in antwoord op Kopje thee)
      • marianne martens

        Heeft Stonehenge ook iets te maken met een zonnewijzer ?
        stand van de sterren ? seizoenen? jaargetijden?

        (in antwoord op Anton van Haasteren)
  3. Meester Proper

    De islam is in de kern nu eenmaal een onverdraagzame en gewelddadige ideologie.

    • Pragmaticus

      Nonsens. Iedere religie beweert de enige juiste te zijn, en roept op tot bekeren van andersdenkenden.

      Het zijn toch echt de aanhangers (en dan hebben we het bij alle religies over een kleine minderheid) die onverdraagzaam en gewelddadig zijn. Als er geen religie bestond, grepen soortgelijke groepen wel andere geschillen aan om elkaar over te bevechten.

      Tot zover de open deuren. Lastig blijft: hoe tolerant en vredelievend moet je je als staat gedragen tegenover onverdraagzame en gewelddadige lieden.. ?

      (in antwoord op Meester Proper)
      • Meester Proper

        Geen nonsens, pragmaticus. Van alle wereldgodsdiensten is de islam veruit de onverdraagzaamste en gewelddadigste. Dat heeft direct te maken met de stichter. Waar de Boeddha en de Christus geweldloze profeten waren die liefde en verdraagzaamheid predikten, was Mohammed een oorlogsmisdadiger, slavenhandelaar, verkrachter en moordenaar. Dat zie je dus ook terug in zijn ideologie en zijn volgelingen.

        (in antwoord op Pragmaticus)
        • Pragmaticus

          Toch zijn er zelfs gewelddadige boeddhisten, en ik zou zeggen trek de bijbel eens open voor een gezonde portie oorlog, geweld en doodslag..

          Agressieve imams hebben een negatieve invloed, net als de aanvoerders van het Leger van de Heer in centraal Afrika, en in de jaren 30/40 liep er in Duitsland een clown rond die het ook in de vingers had om een morrende menigte tot geweld aan te zetten.

          Het heeft te maken met omstandigheden en cultuur waarin deze groepen zichzelf terugvinden, en niet met het boek dat ze lezen.

          (in antwoord op Meester Proper)
          • Meester Proper

            Dat ben ik niet in het geheel niet met u eens. Het Christendom heeft van barbaren beschaafde mensen gemaakt, de Islam precies het tegenovergestelde.
            In de Oudheid was het Midden-Oosten de bakermat van cultuur en beschaving terwijl Europa vergeven was van bloeddorstige barbaren. Tegenwoordig is Europa de bakermat der beschaving en het Midden-Oosten vergeven van barbaren. Twee tegengestelde ontwikkelingen die, mijns inziens, direct resulteren uit de tegengestelde moraliteit van Christendom en Islam.

            (in antwoord op Pragmaticus)
          • Pragmaticus

            Een ding is zeker: je hebt een nogal positief beeld van het christendom. Ga de ‘Native Americans’ (het handjevol dat er nog over is) nog maar eens uitleggen hoe mooi we ze die beschaving gebracht hebben..

            Die volken uit het Midden Oosten brachten inderdaad beschaving in hun tijd. De Egyptenaren, Grieken en Romeinen (ook voor dat ze christen werden) deden hetzelfde. En ook in bijvoorbeeld Japan is een keurige beschaving ontstaan. Heeft allemaal niets te maken met het christendom, maar met welvaart. Pas zodra een mens/volk/staat voorzien is in zijn basale behoeften (voedsel, veiligheid, etc), is er ruimte om een goed georganiseerd rechtssysteem en een door de massa gesteunde set van morele principes te verwezenlijken.

            Overigens is er wat dat laatste betreft nog een boel te verbeteren.

            (in antwoord op Meester Proper)
          • Rafl

            jij bent een idioot die geen verschil kan uit maken tussen mensen en geloof… christendom VERBIEDT geweld en lust en stellen en mishandelingen terwijl de islam dit steunt maar wat een mens doet kan je niet aan zijn geloof “paste”. er zijn velen christenen die mensen slachten maar dit is niet omdat hun geloof dat tegen hun zegt maar omdat deze mensen moordlustig zijn. maar wanneer paar dieren allah ou akbar schreeuwen zij moorden voor hun geloof.. en dat is de verschil tussen christenen en moslims

            (in antwoord op Pragmaticus)
  4. Raymond de greef

    Verbied gewoon alle geloven,ieder geloof probeert mensen te overtuigen dat hun geloof het beste is en daar ontstaat de onverdraagzaamheid tussen mensen.

  5. ikku

    Religie kan je niet verbieden helaas. De communisten hebben het geprobeerd.
    Kennelijk hebben grote groepen van mensen deze drugs nodig om hun bestaan een zin te geven.

Reacties niet toegestaan