Jonge moeders: Kassa!

Engelse kraamafdelingen verdienen grof geld aan jonge moeders. Ze werken samen met bedrijven en werven klanten voor bv. het maken van babyfoto’s (£20 per foto) op de afdeling. Ook verkopen ze persoonlijke informatie aan bedrijven. Het grootste bedrijf, Bounty, koopt voor ongeveer £5.000 de exclusieve rechten om ‘informatiepaketten’ te sturen met gratis luiers, zalfjes ed. In het pakket zit ook het aanvraagformulier voor de kinderbijslag. Daardoor hebben de jonge moeders vaak het idee dat het pakket afkomstig is van een officiële instantie. Later verkoopt Bounty de namen en adressen door aan marketingbureau’s voor ongeveer £1 per stuk. Dat maakt dat de jonge moeders nog lang opgebeld zullen worden door mensen die hen een verzekering of een abonnement op een tijdschrift willen aansmeren.

Uit een enquête van de NCT onder 1.000 jonge ouders bleek dat 95% een pakket aangeboden kreeg. Van de helft werd persoonlijke informatie verkocht; 2/3 werd benaderd door een fotograaf en 1/3 daarvan voelde zich onder druk gezet om een foto te laten nemen.

De National Childbirth Trust (NCT) vindt deze praktijken onaanvaardbaar: Vreemden de afdeling opsturen is op zijn zachts gezegd ongebruikelijk. De fotografen benaderen de vrouwen op een zeer kwetsbaar moment en plegen inbreuk op hun privacy. Zo zat een fotograaf te wachten in een kamer tot de kraamvrouw uit de douche kwam.

Bron(nen):   The Independent