Dolce far niente: hoe doe je dat?

De kunst van het zalige niets doen. Voor veel mensen is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Ze hebben het druk, druk, druk en nemen niet de tijd om een moment van rust in te bouwen in de dag. Vaak voel je wel aan dat je het beter rustiger aan zou doen, ontspannen, de batterij weer opladen, … Maar doe je dat ook?

Hoe neem je rust?

Met rust bedoelen we helemaal niets doen, terwijl je je daar helemaal ontspannen bij voelt. Geen stress, geen druk, geen zorgen, niet denken aan wat je allemaal nog moet doen. Ultieme rust.

Word je ook bewust van irrationele gedachten over rusten. Veel mensen zijn opgegroeid met het motto ‘ledigheid is des duivels oorkussen’. Anderen denken dat ze uit hun concentratie raken, dat alles in de soep loopt, dat ze collega’s of klanten in de steek laten als ze er even niet zijn. Niet doen! Dat helpt je voor geen meter.

Denk liever aan de voordelen van rusten voor jou en anderen. Als jij overspannen bent, heeft niemand nog wat aan je. Als je oververmoeid bent, maak je eerder fouten, enz. Maak tijd vrij en leer je hoofd leeg te maken.

Tips

  • Neem een halve minuut rust voor je begint met eten.
  • Let op de kleine pauze tussen het einde van een inademing en het begin van een uitademing (en andersom).
  • Als je net iets af hebt, neem dan een korte pauze voor je aan het volgende begint. Een paar tellen is al voldoende.
  • Neem iedere dag minstens 1 minuut de tijd om rustig te zitten en niets te doen en blijf met je gedachten in het hier-en-nu.
  • Bepaal vaste tijden waarop je stopt met werken en laat het werk dan ook voor wat het is.
  • Bedenk dat je altijd nog op een later moment kunt piekeren/ jezelf ergeren/ to-do lijstjes maken/ …

En als je rust, geniet er dan van. Geef je eraan over en laat je meedrijven alsof je met een bootje dobbert over een rustig kabbelende rivier.

Bron(nen):   Psychology Today