Albert Heijn op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie

Sinds kort verkoopt Albert Heijn Hollandse kip ter vervanging van de plofkip, maar de Reclame Code Commissie (RCC) verwijt de supermarktketen misleiding. De kip leeft niet onder goede omstandigheden. Daarmee is de verkoop ervan ‘niet verantwoord’, aldus de RCC.

Volgens Wakker Dier, die een klacht tegen Albert Heijn indiende, leeft de kip in plaats van met 21 andere kippen met 19 andere kippen op 1 vierkante meter. De kip komt nooit buiten en mag maar een paar dagen langer leven. De RCC is het met Wakker Dier eens en spreekt van ‘minimale verbeteringen in het dierenwelzijn’ ten opzichte van de plofkip.

Volgens Albert Heijn is de Hollandse kip ‘100% verantwoord’, leven de kippen onder ‘goede leefomstandigheden’ en krijgen ze ‘100% verantwoorde soja’. Er zou sprake zijn van milieuvriendelijke mestafvoer. Albert Heijn heeft de Hollandse kip dan ook groots geïntroduceerd met paginagrote advertenties.

‘Misleidend en oneerlijk’, vindt de RCC. Een ‘flopkip in flauwekulsaus’, vindt Wakker Dier. De Hollandse kip komt niet in aanmerking voor ook maar 1 ster van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming, waar er 3 sterren te halen vallen.

Bron(nen):   Nederlands Media Nieuws      

2 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. marianne martens

    Ahold zou dit niet moeten willen, zulk vlees van kippen aan hun eigen klanten verkopen.Kippen die net zoals ander vee geen enkel leven hebben dan vetmesten, de moord- trechter in, binnen 1/4 uur kaal aan de haak. Personeel
    wat is afstompt, de klant maar denken ” lekker stukje vlees”, niet dus. Een van de voorbeelden van deze Group tot fors geweld tegen klant en dier. Maar niet alleen deze groepen, ook het Personeels-beleid is om te huilen, oud eruit ook al werk je er 30 jaar, jong erin ( soms onbeschoft en grof tegen nog jongere mensen ), geen binding hebbende met het bedrijf. Drie chef die doordeweeks elkaar aflossend de benen, net zoals iedereen, uit hun lijf lopen. Slecht betaald. Uiteindelijk hebben de aandeelhouders het voor het zeggen, dat merk je, er is geen liefde voor dier, boer, toeleveringsbedrijf, klant en personeel. Het is onder het publiek algemeen bekend en in de loop der tijd zie je steeds vaker 35% korting stickers op de waren en dan nog winst maken. Krijg u waar van goed verzorgd vee en goede groenteboeren en de klant komt weer terug. Het klopt de winkels hebben een uitgekiend belichtingssysteem, aantrekkelijk voor publiek. Ahold is niet een grote reclamestunt?

  2. harrr

    De consument weet niet hoe een echte scharrelkip smaakt. Zodra je dat kent laat je die produktiebagger wel in de schappen liggen.

Reacties niet toegestaan