Uitstelgedrag: wat doe je eraan?

David d’Equainville, een Franse auteur en uitgever, vindt dat accepteren de beste remedie is tegen uitstelgedrag. Je kunt het ook zien als een vorm van protest tegen de tijdgeest die wil dat iedereen altijd georganiseerd, gedisciplineerd en punctueel is. Hij pleit zelfs voor ‘actief uitstelgedrag’: doe niet morgen wat je overmorgen ook nog kan doen. In 2010 heeft hij de ‘Werelddag van het Uitstelgedrag’ in het leven geroepen: 25 maart is een dag om van het leven te genieten en al het andere rustig uit te stellen. Maar je hoeft natuurlijk niet tot 25 maart te wachten: je hebt nu volop de tijd om te oefenen zonder dat je leven in de soep loopt.

Slim uitstellen: hoe doe je dat?

  • Weet wat je echt wil
    Soms heb je geen keuze, bv. je zal toch een belastingaangifte moeten doen of examens afleggen als je een diploma wil halen. Maar er zijn ook dingen die we altijd voor ons uit schuiven, omdat we ze eigenlijk niet willen doen. Wil ik echt van baan veranderen? Beantwoord die vraag voordat je jezelf verwijten maakt, omdat je te weinig actie onderneemt om een baan te vinden.
  • Herken je zwakke momenten
    Word je bewust van je eigen uitstelgedrag. Let op specifieke momenten waarop je zwicht en de gedachten die ermee samengaan. Kenmerkend voor uitstellen is dat het ​​niet-beslissen is. We zijn van plan om iets te doen, maar dan valt zien we toevallig dat er een interessant documentaire is op de tv. Dat is het moment dat de gedachte ‘ach, ik doe het wel daarna’ erin sluipt. Dat is het omslagpunt dat je moet leren herkennen en waarop je bewust de knoop door moet hakken.
  • Stel concrete en bescheiden doelen
    Uitstelgedrag gaat vaak samen met perfectionisme. Dingen uitstellen doe je ook als je onrealistische doelen stelt. Als je de lat te hoog legt, is het eigenlijk onbegonnen werk en hoe langer je het uitstelt, hoe moeilijker het wordt. Met als gevolg: zelfspot, schaamte, schuld en ontmoediging.
  • Hak een vervelende klus in mootjes
    Moet je je kantoor opruimen en je archief bijwerken. Begin dan iedere dag met 5 minuten opruimen. Geef precies aan wat je gaat doen, hoe lang em met welk doel. Vaak ga je langer door als je eenmaal bezig bent, maar het is makkelijker om eraan te beginnen met 5 minuten in het vooruitzicht. Maar overdrijf niet: laat ook nog wat werk over voor morgen.

Bron(nen):   Sciences Humaines