Hoe smartphoneslaven zich kunnen bevrijden

Samenleving
zaterdag, 10 maart 2012 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Zeker smartphones zijn handig en nuttig. Je hebt alle informatie van de wereld onder bereik van een vingertopje. Elke seconde kan met zo’n apparaat binnen handbereik nuttig worden besteedt. Maar de smartphonerevolutie heeft ook een schaduwzijde. Het lijkt er steeds meer op dat de gebruikers slaven zijn geworden, schrijft The Economist.
Het fenomeen van de hyperconnectiviteit is op de werkvloer uitgegroeid tot de meest destabiliserende trend van de afgelopen tien jaar. Nog niet zo lang geleden waren alleen artsen 24 uur per dag bereikbaar. Nu is iedereen dat. Managers verwachten dat hun werknemers de stortvloed aan e-mails en sms’jes ook na werktijd blijven volgen. Daarnaast checken op het eerste gezicht normale mensen om de haverklap hun smartpone, tot op de wc. Bureaucratie heeft plaats gemaakt voor adhocratie. Managers sturen op het laatste moment met een sms’je een plan compleet de andere richting uit. Ook hebben managers in verschillende tijdszones er een gewoonte van gemaakt in real-time met elkaar te communiceren. Kortom, we staan op met informatie en gaan slapen met een hoofd vol informatie. Niets van dit alles is goed voor het huwelijk, gezin en geestelijke gezondheid. Het is ook niet goed voor het bedrijfsleven.
Hoe je van die verslaving afkomt? Volgens The Economist is er maar één oplossing: een digitaal dieet. Geen computer, sms en e-mail in het weekeinde doet wonderen. Alleen: in je eentje lukt dat niet. Wel als het complete bedrijf mee-dieet. Maar ook dan ligt het gevaar op de loer: steeds slimmere en snellere smartphones en jonge digitale junkies op de werkvloer. Uit onderzoek blijkt dat 60% van de jongeren zegt “zwaar verslaafd” te zijn aan hun smartphone. Bij volwassenen is dat 37%.
Hoe sneller en aantrekkelijker de smartphone, hoe groter de verslaving. Als het de spuigaten uitloopt kan je partner de gsm in een vaas met bloemen laten vallen of het raam uitgooien. Maar uiteindelijk is er maar een oplossing: bedrijven moeten hun werknemers een verplicht digitaal diëet opleggen.
Bron(nen): The Economist