De comeback van de kromme komkommer

Iedereen met een moestuin weet dat groente of fruit soms ondermaats of krom is, alleen in de supermarkt kom je het zo niet tegen. Nu is er gelukkig gratie voor deze ‘mislukte’ groenten: Steeds meer consumenten hoeven geen kaarsrechte komkommer of perfect oranje wortel meer. De consument gaat steeds bewuster met voedsel om. Terwijl mislukte producten nog vooral in de soep of in veevoer verdwijnen, of erger nog, worden weggegooid, is het nu ook mogelijk ze zelf op te dienen.

Daar moet je wel wat voor doen, want afgezien van het aanbod van biologische winkels (waar uiterlijk niet zo’n issue is), zijn de buitenbeentjes niet direct verkrijgbaar. Wel verkoopt Albert Heijn sinds kort online te bestellen groente- en fruitpakketjes tegen een gereduceerde prijs. Ook Jumbo verkoopt ‘buitenbeentjes’ maar daarvoor moet je naar hun nieuwe Foodmarkt in Amsterdam.

Zonde, want er is vast vraag naar en het scheelt in de kosten.Bovendien gaat dit de verspilling nog niet tegen. Jaarlijks zou er aan miljoenen kilo’s worden weggegooid omdat producten niet perfect zijn. In Europa zou dit, mede door Europese regelgeving, neerkomen op een verlies van 89 miljoen euro.

Frankrijk loopt in deze duidelijk voor op Nederland. De derde supermarktketen Intermarché verkoopt sinds de lente misvormd fruit in een speciaal schap. Hun ‘roemloos’ groente en fruit is 30% goedkoper en vliegt de winkel uit.

Lees ook: De New York Times over ‘Breken met de dictatuur van de esthetiek’ en ‘Ugly fruit’.

Bron(nen):   z24  Het Parool    

3 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Burgermans

    Geef mij maar een rechte komkommer.

  2. Vogelbeest

    ik neem aan dat alle kromme en minder mooie groente-en fruit producten normaal gesproken naar groente- en fruit verwekende bedrijven gaan om verwerkt te worden in salades en zakken diepvriesgroente en dergelijke. Lijkt mij dat er per saldo niets gewonnen wordt in de voedselketen.

Reacties niet toegestaan