7 psychologische trucs om je goede voornemens te realiseren

Ziehier een aantal tips om je goede voornemens vol te houden op basis van psychologisch onderzoek:

1. Start op een maandag

Een nieuw jaar is een goed moment om met een schone lei te beginnen. Mensen houden hun voornemens beter vol na een belangrijke mijlpaal, zoals Nieuwjaar.  Ben jij een ik-geloof-niet-goede-voornemens-mens, maar wil je toch een slechte gewoonte opgeven? Begin dan op een maandag. Het is de meest populaire dag van de week voor het starten van een dieet en voor het stoppen met roken, zo blijkt uit onderzoek.

2. Improviseer niet

Hoe meer je je doel wilt bereiken, hoe minder je geneigd bent om daar plannen voor te maken. Dat blijkt uit een artikel dat gepubliceerd zal worden in het tijdschrift Behavioral Science and Policy. Dat komt omdat we de neiging hebben om te denken dat goede bedoelingen voldoende zijn, maar een concreet plan voorkomt uitstelgedrag. Mensen met plannen houden vaker vast aan hun doelen dan degenen die afwachten hoe de dingen lopen en dan kijken wat ze zullen doen.

3. Maak geen Plan B

Een Plan B achter de hand houden werkt averechts, omdat het je afleidt van je belangrijkste doel. In een reeks van nieuwe studies, waren mensen die werden gevraagd een plan B te bedenken minder goed in staat om hun belangrijkste doel te bereiken. De onderzoekers denken dat het hebben van een Plan B een mislukking acceptabeler maakt.

4. Kies een rond getal

George Wu, hoogleraar aan de universiteit van de Chicago Booth School of Business en zijn collega’s observeerden marathonlopers aan het eind van de rit. Een groot aantal eindigde op tijden die clusterden rond ronde getallen, zoals een 4-uur durende marathon. ‘Marathon lopers voelen zich een stuk slechter als ze deze arbitraire referentiepunten missen: de ronde getallen’, aldus Wu. Als mensen dicht bij het ronde getal zijn, maar het net dreigen te missen zullen ze sneller gaan lopen om het nog net wel te halen. Als het er op lijkt dat men het makkelijk zal halen, is men eerder geneigd om langzamer te gaan lopen.

5. Zet contant geld in

Een onderzoek uit 2008 wees uit dat het meest effectieve plan om gewicht te verliezen er één was waarbij mensen contant geld moesten betalen als ze hun doel niet haalden. Na 16 weken raakten de proefpersonen die geld moesten neertellen 7 kilo meer kwijt dan degenen die dat niet deden. Gedragseconomen ontwierpen zelfs een site stickK.com, waar je je geld kunt laten overmaken naar een ontvanger naar keuze als je je niet aan je voornemen houdt.

6. Deel je doel op in stukjes

Je weet hoe fijn het is om iets van je to-do-list af te kruisen. Dat kun je ook bereiken door een groot plan (24 boeken per jaar lezen) op te delen in stukjes (2 per maand). Dat geeft meer voldoening dan wanneer je moet wachten tot je het totale doel bereikt hebt, aldus professor Wu.

7. Wees zuinig met je wilskracht

Denk aan wilskracht als je grootste natuurlijke hulpbron, maar weet ook dat die eindig is, zo beweren deskundigen. Elke keer als je je wilskracht inzet, bv. om nee te zeggen tegen een glas wijn of een koekje, blijft er minder over om andere verleidingen te weerstaan. Omdat wilskracht het geheime ingrediënt is om je doel te bereiken, moet je het verstandig inzetten. Als je ergens een gewoonte van hebt gemaakt, bv. altijd water drinken bij het eten, dan kost je dat minder moeite/wilskracht.

Bron(nen):   Time      

3 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Burgermans

    Sterkte, Ch@ntal, met je goede voornemens; ik probeer me liever te verzoenen met mijn slechte eigenschappen.

Reacties niet toegestaan