Het is weer oorlog in de supermarkt

Afgelopen weken zijn honderden producten in prijs verlaagd. Albert Heijn en Jumbo zijn openlijk in een prijzenoorlog verwikkeld, stellen deskundigen. Ook andere supers mengen zich in de strijd, aldus het AD. En de klant profiteert. Jumbo vergeleek in paginagrote advertenties zijn prijzen met die van Albert Heijn. Dirk haalt uit naar Jumbo in een even grote advertentie. 'Je bent al snel goedkoper dan Albert Heijn. Maar om nu te beweren dat je de laagste prijzen hebt? Dat gaat een beetje te ver.' De strijd is nu een kleine 2 weken aan de gang, ziet retailexpert Erik Hemmes van Trade Marketing Services. 'Ook op lokaal niveau wordt aan prijsvergelijking gedaan. In Hilversum had een Jumbo-ondernemer een kar van Albert Heijn staan en ernaast een van Jumbo, met kassabonnen erbij. Dat werd een relletje: AH eiste die kar terug. Dat is het spel dat ze spelen.'
Maar wel een serieus spel: Nederlanders besteden jaarlijks 33 miljard euro aan boodschappen en de prijsdalingen zijn soms groot. Zo kostte een pak Venz-hagelslag vorig jaar nog rond de 1,75 euro en gaat een pak nu voor 1,50 euro over de toonbank.

Bron(nen):   AD      

42 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Windows 8

    “de prijsdalingen zijn soms groot. Zo kostte een pak Venz-hagelslag vorig jaar nog rond de 1,75 euro en gaat een pak nu voor 1,50 euro over de toonbank.”
    hahahahaha, 25 cent “groot” hahahahaha

    • ernie

      zo kost een Boeing 747 ipv 175 miljoen nu maar 150 miljoen, 25 miljoen “groot” hahahaha..
      Man, als je niks van marges, bedrijfseconomie en andere zaken snapt hou dan je snater! 15% prijsverlaging in een bedrijf waar een operationele marge van 4,2% wordt gehanteerd is GIGANTISCH! Je hebt werkelijk het IQ van een ramenlapper…

      (in antwoord op Windows 8)
      • Windows 8

        Heb je je stock Venz al opgehaald?

        (in antwoord op ernie)
        • harrr

          ernie heeft gelijk, het gaat niet om de centen maar om de PROcenten……

          (in antwoord op Windows 8)
          • Windows 8

            ach, wat ze links aan korting geven, nemen ze rechts dubbel mee : oude promo-truc

            (in antwoord op harrr)
          • ernie

            als blijkt dat je op financieel-economisch vlak volkomen uit je nek lult ga je doen alsof je verstand hebt van marketing. in werkelijkheid ben je te stom er ook maar iets van te snappen…

            (in antwoord op Windows 8)
          • Windows 8

            Het feit dat jij reageert betekent dat ik er knal op zit.
            Gezond verstand en beetje alert consumeren kan wonderen doen.
            Er was weinig in de modules marketing dat ik nog niet wist. 1 grote illusie van keus terwijl het meeste gefabriceerd wordt door 1 producent.

            (in antwoord op ernie)
          • ernie

            tja met een schriftelijke cursus van LOI word je vast marketingbaas bij AH.
            Jij zit nergens knal op behalve op het enorme bord voor je kop prof. dr. ir. Betweter!

            (in antwoord op Windows 8)
          • Windows 8

            Het is een scherm dat voor me hangt. Daarmee kan ik de procedé’s controleren en ook zien wie wat uitspookt. Leuk eh !

            (in antwoord op ernie)
          • ernie

            aha! je hebt dus een baan! tjee,nouw, goh!
            Dan gooi je aardbeisteeltjes in de jam zodat die er echter uitziet. Na het “werk” eet je nog lekker een boterham met aardbeienjam…

            (in antwoord op Windows 8)
          • Windows 8

            Yeeech, ik eet hartig en gezond dus zeker geen jam

            (in antwoord op ernie)
          • ernie

            dus de baan klopt. interessante baan! wereldschokkend intelligent!

            (in antwoord op Windows 8)
          • Windows 8

            welke baan?

            (in antwoord op ernie)
          • Zonspotter Peter

            Klopt helemaal.

            (in antwoord op Windows 8)
        • ernie

          Sinds wanneer geeft Venz stock? Nee nog niet, maar kennelijk heb je ook daar verstand van, dus misschien kun je me adviseren? Ik kocht vorig jaar (ergens in oktober als ik me goed herinner)
          100 x AH C DEC 2016 15,00 a 0,70 € en dat kostte me dus zo’n 7K € … wat denk je is het verstandig om nu winst te nemen of moet ik ze nog verder laten oplopen?

          tja het is wat sneu voor een uitkeringstrekker om daar naar te turen he?

          En nu ik toch je advies krijg. Ik kocht ook
          100 x UN C DEC 2015 35,00 a 0,92 en was daar een kleine 10K voor kwijt. En daar twijfel ik ook over: wat raad jij aan? Ook winst nemen of gaat UN nog verder en geldt hier ‘let your profits run’?

          hihihi! veel plezier met je witte boterham met hagelslag!

          (in antwoord op Windows 8)
      • Daniel

        Min broer IS ramenlapper annex glazenwasser, hij geeft de mensen weer een helder zicht. Dat is nuttig werk, bij velen ontbreekt een helder zicht.

        (in antwoord op ernie)
        • ernie

          absoluut en ben ook blij met mijn ramenlapper die ik graag een extra fooi geef, maar in deze sloeg het op een raaskallende idioot die zich hier voordoet als prof. dr. in de betwetenschap en overal verstand van heeft (vindt ie zelf). Het was niet de bedoeling je broer te beledigen. Excuus daarvoor.

          (in antwoord op Daniel)
    • al

      als je niets zinnings te melden hebt en niet na kan denken dan snap ik dat je nog steeds werkeloos bent…

      (in antwoord op Windows 8)
    • Zonspotter Peter

      Klopt. Ik vind die het lekkerst en de vlokken van de Ruijter. Je hebt ook die zakjes hagelslag. Echt verschrikkelijk.
      En dan heb ik het alleen over pure chocolade.
      Ik schrok toch wel even van de prijzen vorig jaar, maar inmiddels is het alweer gedaald. Eigen merk bij de Nettorama is zelfs duurder.
      De Sinaasappelsap van eigen merk is ook langzaam gestegen met een dubbeltje van 79 naar 99 cent.
      Vervolgens hebben ze het Grapefruitsap van Appelsientje eruit gedonderd om hun eigen merk neer te zetten voor dezelfde prijs.
      Maar die is niet alleen rood, maar zit ook geen vruchtvlees in.
      Das dan wel jammer. Voor 1,49 vind ik het best. Maar ga daar niet meer voor naar de Jumbo of de AH.

      Zelfde verhaal met de pindakaas. De AH had goeie en 600 gram.
      Opeens waren ze niet meer te krijgen.
      Ze waren of te goed en te goedkoop of …..
      Nu krijg je hetzelfde voor een hogere prijs.
      Die haal ik wel bij de Jumbo. De meeste pindakazen zijn te droog.
      Je gaat toch geen 3 euro voor een half pondje pindakaas betalen van 1 of achterlijk merk ?
      Wat kwalitatief net zo goed is als de goedkope.
      Ik heb het 1 keer gedaan, omdat ik geen keuze had. De smeuïgste zeg maar.
      Nou, dat viel ook tegen. Allemaal kleine potjes.
      Oplichterij is het gewoon.

      Natuurlijk is er nog veel meer dat het daglicht niet kan verdragen.
      De Aldi is ook nog steeds goed genoeg.

      (in antwoord op Windows 8)
  2. Vogelbeest

    Er moet marge genoeg zijn. Toen ik 11 jaar geleden naar Belgie emigreerde waren de levensmiddelen daar minstens 35% duurder dan in NL. Dat was perfect te verklaren wegens de veel hogere lasten op arbeid in +32.
    Inmiddels kun je het meeste goedkoper in Belgie krijgen dan in Nederland, en dat komt niet omdat Belgie goedkoper is geworden, maar volledig omdat Nederland duurder is geworden.

  3. Edwin

    Zucht… houd dit nooit op? En dan vragen we ons af waarom er zo veel rotzooi in ons eten zit en er geen echte banen meer zijn bij de supermarkt.

    Zou liever zien dat AH eerlijke producten zonder troep er in voor een goede prijs aan bied. Er is een groot gebied tussen biologisch/Eko en supermarkt producten, laat ze daar eens op in springen.

    Ik denk aan parabenen vrije cosmetica, blikgroenten zonder zout/ suiker, sauzen zonder smaakversterkers,…
    Of producten die binnen de EU of zelfs Nederland gemaakt worden, waarom komt de knoflook uit China bijvoorbeeld, zo nauw nemen ze het in China niet met de voedsel veiligheid, denk maar aan de baby melk.

    Er zijn zo veel meer manieren om je te differentiëren.

  4. Zonspotter Peter

    Wordt de consument hier beter van ? Ik vrees het niet. Ik ken dat soort trucjes. Ze zeggen alleen als de prijzen dalen, maar nooit als ze stijgen.
    Zo kwam ik er steeds achter dat aanbiedingen oude prijzen waren en onder het bordje stond de nieuwe hogere prijs.
    Ja, zo kan ik het ook de klant bedonderen.
    Eerst verhogen ze de prijzen fors en dan dalen ze weer langzaam.
    Niet alles is van olie gemaakt. Althans ik drink het niet en eet het niet echt.
    Ja, bakken. Das wat anders.

Reacties niet toegestaan