Waarom het eindexamen zijn beste tijd gehad heeft

Vandaag beginnen tweehonderdduizend leerlingen aan hun eindexamens. Er klinkt steeds meer kritiek op deze manier van testen. Trouw noemt zes redenen waarom het eindexamen uit de tijd is.

1. Slagen voor het examen wordt een doel op zich
Tot groot ongenoegen van leraren gaan zwak presterende leerlingen in de meivakantie massaal op examentraining. Zo leren ze specifiek hoe ze het examen moeten halen, maar echt wijzer worden ze er niet van. Ook leraren maken zich schuldig aan het zogenoemde ‘teaching to the test’: ze besteden veel tijd aan hoe je een examen maakt in plaats van aan de lesstof zelf.

2. Eindexamens meten alleen kennisniveau
Critici vinden dat het eindexamen meer test of de school goed presteert, dan of een leerling daadwerkelijk voldoende heeft geleerd. Niet voor niets proberen scholen zo hoog mogelijke slagingspercentages te halen. Daarnaast meet het examen geen andere vaardigheden die belangrijk zijn voor de verdere loopbaan, zoals sociale en persoonlijke ontwikkeling.

3. Het examen is te massaal
Onderwijs is steeds meer maatwerk. Leerlingen kunnen naar eigen smaak hun vakkenpakket vormgeven, maar op het eind moet iedereen precies dezelfde toets doen. “In de hele maatschappij draait het steeds meer om persoonlijke keuzes”, zegt hoogleraar onderwijskunde Rob Martens. “Het onderwijs is conservatief, maar zal daar ook aan moeten geloven.”

4. Het diploma is minder belangrijk geworden
Steeds meer vervolgopleidingen testen hun studenten op geschiktheid. Voor geneeskunde bijvoorbeeld moeten potentiële studenten vanaf 2017 een assessment doen om te bewijzen dat ze over de juiste kennis en vaardigheden beschikken om dokter te worden. Het papiertje van de middelbare school is slechts een voorwaarde om mee te mogen doen aan het assessment.

5. Vlaanderen heeft geen examens
Vlaanderen scoort prima in internationale onderwijsvergelijkingen, maar heeft geen eindexamens. De leraar toetst de leerlingen in het laatste schooljaar. Hij kent zijn leerlingen tenslotte het best, vinden de Vlamingen. De onderwijsinspectie controleert de scholen nauwkeurig om niveauverschillen te voorkomen.

6. Eindexamens staan haaks op vrijheid van onderwijs
Scholen in Nederland zijn vrij om er hun eigen visie en doelstellingen op na te houden. Het zou logischer zijn om leerlingen daar dan ook op te testen. Hoogleraar bestuurskunde Paul Frissen. “De Nederlandse politiek redeneert dat er vrijheid van onderwijs is, op voorwaarde dat die autonome scholen precies doen wat zij bedacht heeft.”

Bron(nen):   Trouw      

5 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Peter Bakker

    1. Slagen voor het examen wordt een doel op zich
    Het doel van een school is om je kennis bij te brengen. Dit wordt uiteindelijk getoetst door een examen, niks mis mee.

    2. Eindexamens meten alleen kennisniveau
    Exact, daar zijn namelijk scholen ook voor bedoeld, het overdragen van kennis op leerlingen. Het is geen maatschappelijke werkplaats.

    3. Het examen is te massaal
    Om goed te kunnen vergelijken heb je een éénduidige meetlat nodig, dat is het examen. Dat iedereen een eigen vakkenpakket kan kiezen en vervolgens precies dezelfde toets moet doen is natuurlijk onzin. Je doet alleen de toetsen van de vakken die je gekozen hebt en daarmee is de toets dus al aangepast aan je persoonlijke voorkeuren

    4. Het diploma is minder belangrijk geworden
    De reden dat steeds meer vervolgopleidingen de leerlingen toetsen op geschiktheid komt doordat het niveau van het onderwijs en de examens zo gedaald zijn.

    5. Vlaanderen heeft geen examens
    Het onderwijs in Vlaanderen is anders geregeld dan in NL. Als gevolg daarvan zijn er misschien wel geen examens nodig.

    6. Eindexamens staan haaks op vrijheid van onderwijs
    Door de eindexamens worden er in ieder geval nog iets van eisen gesteld aan al die nieuwe onderwijsvormen. Leuk dat vrijheid van onderwijs maar ondertussen betaal ik via mijn blauwe envelop wel mee aan een potentiele bankzitter. Vrijheid van onderwijs prima maar dan ook vrijheid om te bepalen waar ik aan mee betaal.

    In Nederland behaal je je diploma niet alleen op basis van het examen maar ook van de schoolresultaten. Waarom is iedereen zo bang voor een meetpunt?

  2. Boven Jan

    Ben klaar met die vrijheid blijheid in ons land. Nederlandse jeugd wordt steeds slapper, meer anti-autoritair en zelfingenomen. Gewoon goede discipline op school, stevig examen, dienstplicht en hard aan het werk. Niet zeiken.

  3. Ottogaai

    Zelden zoveel onzin bij elkaar gelezen. Wegwezen met dat vrijblijvende gedoe. Een toetsmoment is trouwens ook een mooie les voor de toekomst en een diploma is iets om trots op te zijn.

  4. Grietver

    Een eindexamen past toch prima bij vrijheid van onderwijs? Als je het eindexamen maar haalt, geef je maar les op de manier die je wilt. De overheid legt de lat neer en je bepaalt zelf wel hoe je springt.

  5. Dead Silence

    Ik zou het onderwijs afschaffen. Goed voor de kenniseconomie van Rutte c.s. en het niveau is toch al van een schoenstrikdiplomalevel. Weg met rijbewijs….

Reacties niet toegestaan