0,0006 procent truffel in rijk gevulde truffelpasta

Een rijk gevulde truffelpasta met nauwelijks truffel, als superfood verkochte cranberries met maar 30 procent cranberry, elk jaar speurt Food Watch weer naar de meest misleidende voedingsmiddelen. De winnaar krijgt het Gouden Windei.

De supermarkt ligt vol met ambachtelijke, pure, eerlijke en authentieke producten. De termen verliezen volgens Food Watch in rap tempo hun betekenis. Het leidt tot een wildgroei aan holle frases die noch door de Reclame Code Commissie, noch door de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) effectief worden aangepakt, zegt Sjoerd van de Wouw van Foodwatch in de Volkskrant. “Deze publieksprijs is vooral een pleidooi voor de macht van de consument, die heus wel door heeft wat voor gebakken lucht supermarkten verkopen. Een jaar lang lachen de marketeers ons uit. Nu mogen wij hen even uitlachen.”

Foodwatch heeft dit jaar zeven producten genomineerd: de truffelpasta met 0,0006 procent truffel van Aldi, Appelsientje halfzoet, dat weliswaar minder zoet is, maar alleen omdat er extra water aan is toegevoegd. Light pindakaas bevat dan wel 30 procent minder vet maar er zit 451 procent meer suiker in. In Liga melk-aardbei zit 0,03 procent aardbeipoeder en een hele berg suiker. Amandeldrink van Rude Health heeft slechts 1 procent amandel. Cranberries die bij Albert Heijn worden verkocht als superfood bestaan maar voor 30 procent uit cranberry, de rest is onder meer ananassiroop, waardoor het fruit twee keer zoveel suiker bevat als normale cranberries. Laatste genomineerde is de mini-amandelstaaf, ook van Albert Heijn. De verpakking daarvan is veel groter dan de staaf zelf.

Bron(nen):   De Volkskrant