Een grote zwijgende fatsoenlijke meerderheid heeft geen bezwaar tegen asielzoekers

Ruim zeven op de tien Nederlanders vinden de komst van een asielzoekerscentrum naar hun gemeente acceptabel. Dat meldt onderzoeksbureau I&O Research op basis van een peiling onder ruim 3300 Nederlanders.

42 procent van de ondervraagden accepteert een azc in hun eigen gemeente sowieso; 29 procent verbindt daaraan wel voorwaarden. Die laatste groep vindt bijvoorbeeld dat het aantal asielzoekers in verhouding moet zijn met het inwonersaantal van hun stad of dorp. 21 procent is hoe dan ook tegen de komst van een azc.

De helft van de Nederlanders verwacht dat een asielzoekerscentrum overlast met zich zal meebrengen. Van de ondervraagden die nu al een azc in de buurt hebben staan, ervaart 15 procent overlast.

72 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Knier

    Je zou dus ook gewoon kunnen zeggen dat bijna zes op de tien of te wel 58% een asielzoekers centrum niet, of alleen onder voorwaarden in hun gemeente accepteerd. Nog afgezien van het feit dat ik de vraagstelling wel eens wil zien,die zal waarschijnlijk net zo suggestief als dit artikeltje zijn.

    • gRay

      Peiling onder “ruim” 3300 Nederlanders.

      Lekker representatief…

      (in antwoord op Knier)
      • Legija

        Is toch allemaal onzin, peiling onder 3000 Moos1 of ander pro-immigratie-lobbyisten….puur linkse media!

        (in antwoord op gRay)
      • Jaap Aap

        Kan inderdaad erg representatief zijn. Hang ervan af hoe nauwkeurig de ondervraagden zijn geselecteerd. Heb je vroeger goed opgelet bij je lessen in wiskunde en statistiek? Je kunt dus eenvoudig stellen dat het wekelijkse onderzoek van De Hond NIET representatief is ondanks dat een grotere groep wordt ondervraagd omdat de selectiemethode niet deugt.

        Opvallend overigens weer hoe de uitslagen van onderzoeken die bepaalde reageerders wel bevalt al snel als de mening van het Nederlandse volk”) worden aangehaald maar als dat niet zo is wordt het weggezet als niet-representatief.

        (in antwoord op gRay)
        • gRay

          Kom nou toch.

          3300 nederlanders is totaal NIET representatief, wat voor draai je er ook aan wilt geven.
          Steek maar lekker je kop in het zand.

          (in antwoord op Jaap Aap)
          • Jaap Aap

            Dus inderdaad geen enkel begrip van wiskunde en statistiek!

            (in antwoord op gRay)
  2. Ko Herent

    Ow GD bepaalt weer wie fatsoenlijk is. Alleen al zo’n kop neerzetten boven het artikel is uitermate onfatsoenlijk!

    • Moos1

      Jij bent voor fatsoen??
      Zou je niet zeggen, met je gepleit voor Steenbergen en Geldermalsen toestanden.

      (in antwoord op Ko Herent)
      • Ko Herent

        Wanneer heb ik dat gezegd?

        (in antwoord op Moos1)
      • Hector

        Alsof de politiek fatsoenlijk beleid heeft gevoerd naar de bewoners in die plaatsen die zonder inspraak opeens geconfronteerd worden met een megastal AZC in hun dorp.

        (in antwoord op Moos1)
        • Moos1

          De politiek voert slechts internationale verdragen uit. Mensenrechten. Je weet wel, die rechten die jou recht geven op onderwijs, vrijheid van meningsuiting enzovoort.

          Wie heeft ooit beweerd dat inspraak in mensenrechten mogelijk is?

          (in antwoord op Hector)
          • Hector

            Je kunt ook een fatsoenlijke verdeelsleutel hanteren. Het is vragen om ellende als je in een klein dorp een megastal AZC neerplempt en daar 1500 mensen in wilt proppen. Dat heeft met uitvoeren van verdragen niets te maken. Dus doe niet zo hypocriet.

            (in antwoord op Moos1)
          • Moos1

            Ja, dat kan. Alleen is dat veel duurder.
            En wie staat er dan als eerste weer te wijzen?

            Over hypocriet gesproken.
            Wie wilde Griekenland per se niet helpen?
            Daarom zit dat land met de gebakken peren en komen ze nu hierheen.
            Over hypocriet gesproken.

            (in antwoord op Hector)
  3. Jan Leul

    Ook leesbaar in het onderzoek,

    Zeven op de tien inwoners (69 procent) die in de directe omgeving van een asielzoekerscentrum wonen, zeggen geen inspraak gehad te hebben bij de
    komst van het azc in de buurt.

    Bijna de helft van de omwonenden van een centrum denkt dat de opvang voor asielzoekers er hoe dan ook was gekomen, ook al zou er inspraak zijn geweest.

    • bladvoormijnmond

      Jij woont niet bij een AZC ik wel en al meer dan 10 jaar. Dus zeur maar vanuit de polder. Je weet duidelijk niet waar je het over hebt.

      (in antwoord op Jan Leul)
      • Jan Leul

        Je weet helemaal niet waar ik woon dus domme en vooringenomen aanname. Ik citeer overigens uitsluitend uit hetzelfde rapport waarop het artikel op gebaseerd is. Dus schijnbaar weet dat rapport niet waar het over heeft. Zou ze ff een mailtje sturen wijsneus.

        (in antwoord op bladvoormijnmond)
    • Moos1

      Nee, wie heeft ooit gesuggereerd dat er WEL inspraak moet zijn?

      Asielrecht komt uit VN-verdragen. Diezelfde verdragen die recht geven op onderwijs, vrijheid van meningsuiting enz.
      Relschoppers moet je dus tijdelijk hun mensenrechten afnemen (daar pleiten ze immers voor).
      Geen bed,brood,bad, geen proces en vooral geen advocaat.

      Mensenrechten zijn kennelijk zo vanzelfsprekend in dit land dat niemand meer weet waar het over gaat…..Zo stinkend verwend.

      (in antwoord op Jan Leul)
      • al

        komen we weer bij feiten. je bent een asielzoeker bij het eerste veilige land waar je aan komt. daarna heet je geen asielzoeker meer maar economische migrant. stop met het verwarren van de 2. echte asielzoekers hebben weinig mensen moeite mee. maar ja als ze per se naar de landen willen gaan waar de uitkeringen het hoogste zijn en niet in een land als griekenland opgevangen willen worden….kijk eens naar de feiten ipv je onderbuik gevoelens te projecteren. nederland is niet verantwoordelijk voor de wereld. we zijn er onderdeel van

        (in antwoord op Moos1)
        • Moos1

          Ken uw taal. Dit is een feit, uit de Van Dale:

          ‘ vluchteling ‘

          Je hebt gezocht op het woord: vluchteling.

          vluch·te·ling (de; m,v; meervoud: vluchtelingen), vluch·te·lin·ge (de; v;meervoud: vluchtelinges, vluchtelingen)1iem. die op de vlucht gaat of is: politieke, economische vluchteling iem. die zijn of haar land om politieke, economische redenen ontvlucht

          Bovendien betekent asielzoeker niet dat het asiel wordt gehonoreerd.
          Ofwel, een Albanese asielzoeker blijft een asielzoeker, ook al wordt zijn verzoek afgewezen.

          (in antwoord op al)
          • Ko Herent

            Wat is nou je punt met dat woord vluchteling? Een vluchteling kan voor van alles op de vlucht zijn. De ontsnapte terrorist van Parijs is ook een vluchteling.

            (in antwoord op Moos1)
          • Moos1

            Ik antwoordde op Heinz en niet op jou.
            Maar waar staat in de definitie; ”op de vlucht voor justitie”?
            Nergens dus.

            (in antwoord op Ko Herent)
          • Hector

            Het zijn geen vluchtelingen en ook geen asielzoekers. Het zijn migranten die om economische redenen naar de EU komen en die landen uitzoeken waar ze de meeste centen kunnen krijgen. Het zijn vrijwel allemaal jonge mannen van tussen de 20 en 40 jaar die voordat ze in Nederland aankwamen al door 7 veilige EU landen zijn gereisd. Of heb je soms het beeldmateriaal uit de media gemist? Als je het dan allemaal zo goed weet met je verdragen en afspraken, dan moeten ze volgens het Dublinverdrag blijven in het eerste veilige EU land waar ze zijn aangekomen.

            (in antwoord op Moos1)
          • Moos1

            O. Het is geen oorlog in Syrie? Hou toch op.
            En asielzoekers zoeken asiel (of dat nu gehonoreerd wordt of niet).
            Lees de definitie van vluchteling nog eens.

            Ja, he, Dat Dublin-akkoord…. Waar komen ze aan? Griekenland.
            Wie hielp Griekenland om zeep en wilde per se niet meer helpen?
            Juist ja.

            (in antwoord op Hector)
          • Hector

            Het zijn idd migranten die op uitnodiging van Merkel naar Europa zijn gekomen. Ja idd, het Dublin verdrag. Jij komt hier toch iedereen met verdragen om de oren slaan als betweter. Maar als er dan een verdrag is als dat van Dublin past het opeens niet in je straatje. Tamelijk hypocriet. En welke veilige landen liggen er nog meer tussen Griekenland en Duitsland cq Nederland? Genoeg (een stuk of 5) waar ze ook asiel hadden moeten aanvragen volgens het Dublinverdrag. Dus hou alsjeblieft op met je “vluchtelingen”. Het zijn economische migranten.

            (in antwoord op Moos1)
          • Legija

            Het is inderdaad alleen maar schuim, wat hier heen komt!

            (in antwoord op Hector)
          • Hector

            Schuim? Dat zijn jouw woorden. Ik heb het over migranten en dat zijn kennelijk in jouw ogen “schuim”.

            (in antwoord op Legija)
          • Legija

            Inderdaad, dat zijn mijn woorden, en dan druk mij nog vriendelijk uit, het zijn slechts gelukzoekers, economische vluchtelingen…en een 5e colonne…vermomd als migranten en al wat meer zij!

            (in antwoord op Hector)
          • Hector

            Vreemd gevoel voor sarcasme heb je en kennelijk niet in de gaten hoe ridicuul je jezelf maakt.

            (in antwoord op Legija)
  4. Moos1

    En dit is niet het eerste onderzoek.

    omroepbrabant.nl/?news/237144772/Heeft+de+komst+van+asielzoekers+gevolgen+voor+mijn+veiligheid.aspx

    • Jan Leul

      Jouw artikel gaat over veiligheid. Dat het niet veilig is voor homo’s in AZC’s is inmiddels wel duidelijk. Weg van de minste weerstand, homo’s worden apart gehuisvest en homofobe geweldplegers gaan vrolijk de asielprocedure in. Zijn in de toekomst zomaar je buren.

      (in antwoord op Moos1)
      • Moos1

        Homofobe geweldplegers…. Asielzoekers die over de schreef gaan, met wat dan ook, riskeren stopzetting van hun procedure. Dus de kans dat zo’n geweldpleger je buurman wordt is niet zo groot. Homofobie is universeel trouwens, dat geldt niet alleen voor asielzoekers, maar ook bij schending van vrouwenrechten.

        (in antwoord op Jan Leul)
        • al

          als dat waar is, waarom is er dan nog een noodzaak om homos te verplaatsen??? oftewel jij komt met de regels, maar die regels worden niet nageleefd, ergo jouw conclusie klopt niet.in de ideale wereld…maar de wereld is niet ideaal. dus moeten er keuzes gemaakt worden wat we kunnen dragen als maatschappij, wat we bereid zijn op te offeren en wie we onze buurman willen laten worden. niet iedereen heeft t beste met je voor

          (in antwoord op Moos1)
          • Moos1

            Omdat ze in azc in grote groepen bij elkaar zitten, anders dan de gewone samenleving.

            Wat we kunnen dragen? NL telt 6000 dorpen en steden.
            Als er nu 54.000 asielzoekers zijn..betekent dat er exact 9 per stad/dorp opgevangen moeten worden. Oei oei wat een drama (not)

            (in antwoord op al)
          • Legija

            Links foutje! 3 maanden geleden al meer dan 107.000 stuks, en bijna 500 gemeenten! Drama zal het voor deze gelukzoekers zeker gaan worden, den ik zomaar, want hoe lang duurt het nog dat de mensen dit blijven pikken?

            (in antwoord op Moos1)
          • Jaap Aap

            Ach hoe aandoenlijk. Je neemt het op voor vluchtelingen? Gelukkig is het niet belang voor velen wat jij denkt…

            (in antwoord op Legija)
          • Legija

            Lees je het toch verkeerd, heb niets met vluchtelingen, of wat voor naam men ook op deze gelukzoekers plakt……

            (in antwoord op Jaap Aap)
  5. Paulraw

    ”Een grote zwijgende fatsoenlijke meerderheid heeft geen bezwaar tegen asielzoekers”

    Gutmensch GD spreekt zijn fatwa uit over de onfatsoenlijken die kritiek hebben op de komst van de asielcentra.
    En als al die linkse media het zo nodig vinden om bepaalde groepen weg te zetten als onfatsoenlijk vinden diezelfde linkse media het gek als die onfatsoenlijken uit protest op de PVV gaan stemmen en niet meer op de PvdA.

    • Vogelbeest

      Opkomen voor jezelf, je manier van leven, en het recht voor je dochters om op te groeien zonder burka is onfatsoenlijk. “Linksch” heeft gesproken. Dat zelfs Volkskrantlezers inmiddels de grenzen dicht willen doet er blijkbaar niet toe.

      (in antwoord op Paulraw)
      • Paulraw

        Links leeft in een cocon van zijn droomwereld,weer treffend weergegeven in artikel op GS,trouwens gebaseerd op artikel van Gutmenschkrant de Volkskrant…

        “I don’t know how Richard Nixon could have won. I don’t know anybody who voted for him,” aldus
        een filmrecensent die het in 1972 allemaal even niet meer begreep. De
        kans is groot dat met exact die blik, parlementaire journo’s al een
        aantal keer hebben moeten gadeslaan dat die botte ‘peroxide-populist’
        volgens Het Volk toch maar mooi eventjes politicus van het jaar was.
        Zelf kozen zij dit jaar vervolgens zijn twee tegenpolen.
        http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/12/nederlandse_bestuurlijke_elite.html#more

        (in antwoord op Vogelbeest)
        • Moos1

          Jemig, 1972?????? Vorige eeuw?

          En ja, als er maar 1 keus is binnen een eenmansclub, dan is het logisch dat die ene wint… (zucht).

          (in antwoord op Paulraw)
      • Moos1

        ‘zonder boerka’?

        Leg uit.

        (in antwoord op Vogelbeest)
    • Ko Herent

      De klapper komt, al die GD lui op straat. Kunnen ze de gelukszoekerscentra bedienen.

      (in antwoord op Paulraw)
  6. sandra lee

    Allemaal leugens en propaganda ! Je kunt de EU-maatschappij niet opzadelen met de wens van Frau Merkel om zoveel vluchtelingen op te nemen . De hele EU en regeringen hebben Euros teken in de ogen in plaats van de realiteit onder ogen te zien dat dit hele volksverhuizing van meer dan 1 miljoen moslims niet kan . Wij komen net bij van ene crisis of diende zich ene nieuwe aan ! De werkloosheid in de EU is erg hoog , er zijn weinig huizen voor de nieuwkomers . Wie zal dat betalen ? Belastingen en lasten zullen omhoog gaan ,er wordt weer bezuinigd op alle gebieden en de heren aan de top zullen in hun handen wrijven want zij zitten er warmpjes bij . De hele maatschappij is verziekt door alle deze gebeurtenissen , door terrorismedreiging , de zorg die niet meer te betalen is , ouderen die geen hulp meer krijgen etc….etc…. Tijd voor een verandering zoals Cameron voor stelt .

    • Moos1

      Je snapt er niks van. Bed, bad, brood komt uit mensenrechtenverdragen van de VN, uitgevoerd door de EU.
      Dus jouw recht op vrijheid van meningsuiting, onderwijs enz. Dat soort verdragen.

      En Engeland, haha, die willen de lusten van de interne markt, maar niet de lasten.
      The City of Londen, het financiele hart van Europa, ziet met angst en beven een verbod op graaien tegemoet. Daarom.
      Maar dat is niet te vergelijken met ons exportlandje.

      O, ja, de kosten? Hier, van 30/11/2015
      grutjes.nl/2015/10/infographic-kosten-asielzoekers/

      99,71% van alle belastinggelden voor ”eigen volk”, (al wordt dat onder Rutte I en II natuurlijk gauw naar de achterban doorgesluisd)
      En de rest?
      0,29% voor de asielzoeker.

      (in antwoord op sandra lee)
      • Legija

        Elke cent is teveel voor deze gelukzoekers, als de regering er niets aan doet, en op deze ‘uitdelers-voet’ blijft doorgaan, komt de bevolking vanzelf steeds verder in het verzet!

        (in antwoord op Moos1)
    • Jaap Aap

      Je lijkt goed bekend met de ontwikkelingen en onderhandelingen met Cameron. Misschien kun jij hier even verhelderen voor ons wat Cameron dan precies wil van en met de EU?

      (in antwoord op sandra lee)
  7. disqus_RinSh7fPr4

    Om extremistische groeperingen geen voedingsbodem meer te geven is het een optie om voortaan een referendum te houden over onderwerpen (als de migrantentsunami) welke niet of onvoldoende bij verkiezingen aan bod gekomen zijn.
    Dan hoeft een overheid niet meer op dictatoriale wijze niet gedragen beslissingen door de strot te douwen.

    Nu moeten we wachten tot de regeringsperiode voorbij om de rekening te presenteren, en dan is het kwaad al geschied.

  8. Raymond de Greef

    Wat een onzin 70% vd Nederlanders willen geen asielzoekers meer vol=vol het is niet alleen dat een kleine groep ons doen geloven dat we ze met open armen ontvangen maar ook worden de problemen ontweken wie gaat dit betalen? Er zijn onvoldoende huizen en banen we hebben al 800000 werklozen dus hoe wil je ongeschoolde asielzoekers die niet eens de taal spreken een baan laten vinden, oudere mensen met opleidingen krijgen geen banen.
    Ik wordt misselijk van de Vara die een offensief zijn begonnen iedere avond bekende Nederlanders uit te nodigen die Ons burgers gaan vertelllen dat wij onterecht bang zijn dat het zielige vluchtelingen zijn met een goede opleiding ,als deze BN kneuters weg zijn gaan ze naar hun grachten gordel reservaat of het gooi waar ze van ze lang zal die leven never een asielzoekers centrum komt dat recht is voorbehouden aan de gewone bevolking die dit moet slikken om anders voor Tokkie of rechts extreem te worden weggezet! Wat een schande!
    Nederland raakt door deze BN ers en linkse politiek zijn welvaart kwijt en er zulllen nog meer voedselbanken komen ,,Nederlanders worden hun huis uit gezet omdat ze de kosten jiet meer kunnen betalen om vervolgens deze huizen aan zielige gelukzoekers te geven.
    Onze politiek heeft botor op hun hoofd want ik begrijp heel goed dat burgers zich met geweld gaan verzetten want de politiek trekt zich geen REET van de burger aan,eens zullen deze linkse politiek dictators aan een hoge boon hangen ,ik zou er geen traan om laten want dat verdienen landveraders! Ze misbruiken hun eigen volk wat een schande.
    Dus stop met schrijven dat wij Nederlanders blij zijn om deze geld verslinders op te vangen terug naar een islamitsch land sturen dat is de oplossing!!

  9. catchit64

    Het probleem is niet alleen de asielzoeker maar de manier waarop ze worden binnengehaald.
    Ik ben 7 jaar bezig geweest om een winkelbestemming om te zetten naar woonbestemming om appartementen te mogen bouwen. Uiteindelijk heeft me dit heel veel tijd en geld gekost en voor de buurt een zwaar verpauperd winkelpand.
    Nu komen er in mijn stad asielzoekers in een kantoorpand en het bestemmingsplan is binnen 3 weken in orde gemaakt. Vind je het gek dat men in opstand komt.

  10. Pietje_Precies

    die titel ook weer! Je bent meteen onfatsoenlijk als je moeite hebt met gelukszoekers. Veilig waren ze immers al in Turkije. En dan zo’n foto erbij van het smaldeel van de samenleving. Slaat nergens op, die representeren feitelijk niemand. Niemand is tegen asielzoekers. Als het er 2000 per jaar zijn valt het niemand op, Maar bij een onbeperkte influx van vreemdelingen zou een verstandig persoon toch vragen moeten stellen over de al dan niet ongewenste invloed die dat heeft op je samenleving. In ieder geval kunnen we de verzorgingsmaatschappij afschrijven en dan is de linkse stem sowieso niks meer waard.

    • Dead Silence

      Wat had u anders van verrader 3huis verwacht? Die verbrandt nog liever zijn moeder levend dan iets slecht over de gutmensch te zeggen. Maar ik ben blij dat onze kenniseconomie enorm gestimuleerd zal worden met al het academisch intellect.

      (in antwoord op Pietje_Precies)
  11. Hector

    Steekproef zeker gehouden in Wassenaar, Aerdenhout, Bloemendaal en Laren? Daar komen ook geen megastallen AZC’s.
    Ga eens voor de aardigheid een kijkje in Zweden nemen zou ik zeggen. Daar gaat de boel eindelijk op slot nu de gehele zweedse samenleving door het afvoerputje gaat na decennia van ongebreidelde massa immigratie van kanslozen. Verkrachtingen zijn er schering en inslag en het eens zo mooie Malmö heeft talrijke no go areas, gedomineerd door werkloze kansloze immigranten.

    • Moos1

      Hector
      Domme pvv-prietpraat over Zweden en verkrachtingen

      Lees dit maar:
      http://www.bbc.com/news/magazine-19592372

      (in antwoord op Hector)
      • Legija

        Niks geen domme prietpraat….het is gewoon de keiharde waarheid!

        (in antwoord op Moos1)
      • Hector

        Niks geen domme PVV-praat, maar keiharde realiteit. Dat zint je niet en bij mij hoef je niet aan te komen met een linkse club als de BBC die keer op keer het nieuws gekleurd brengt in hun policor opvoedingsdrang.

        (in antwoord op Moos1)
    • Jaap Aap

      Opvallend hoe juist vluchtelingen die in Zweden terecht komen, zich massaal schuldig zouden maken aan verkrachtingen :-))

      (in antwoord op Hector)
      • Hector

        Verkrachtingen zijn ook in AZC’s in andere landen in de EU schering en inslag. Lees de Duitse media maar.

        (in antwoord op Jaap Aap)
        • Jaap Aap

          Toen ik dat recentelijk even onderzocht (niet diepgaand, dat geeft ik toe) kwam ik tot een andere conclusie. Het aantal verkrachtingen dat was gerapporteerd in Duitsland door vluchtingen stond in geen enkele verhouding tot verkrachtingen door ‘gewone’ (blanke?) Duitsers…

          Het is opvallend hoe de perceptie af kan wijken van de werkelijkheid.

          (in antwoord op Hector)
          • Hector

            Je kunt de realiteit ontkennen, maar je kunt onmogelijk de consequenties van het ontkennen van de realiteit negeren. Moslims hebben nu eenmaal een andere kijk op vrouwen dan wij in het Westen. Ze verkrachten vrouwen niet alleen massaal, ze pissen ook over ze heen, aldus de Duitse media. De linksche gutmensch wil dit echter niet weten, want het past niet bij zijn utopische maakbare samenleving, die niet zo maakbaar blijkt te zijn.

            (in antwoord op Jaap Aap)
        • Legija

          Google maar eens Zweden Verkrachtingen…..maar dat blijven vele aapachtigen toch ontkennen….

          (in antwoord op Hector)
  12. Legija

    Weer een grote leugen, alles wordt verdraaid om ons deze 5e colonne (gelukszoekers/ en ‘schuim’) door de strot te drukken!

    • Jaap Aap

      En dat kun jij natuurlijk ook onderbouwen? Of baseer je dit gewoon op de mening van mensen uit je vriendenkring? Want dat zou veel verklaren…

      (in antwoord op Legija)
      • Legija

        Gewoon de linkse schellen van de ogen laten vallen, en als pmc genoeg ervaring opgedaan, en inderdaad ook veel goede vrienden…en gelukkig niet zo angstig als ‘kuifje’!

        (in antwoord op Jaap Aap)
  13. Burgermans

    Niet echt geloofwaardig. Uit alle andere onderzoeker is gebleken dan de meerderheid van de Nederlanders helemaal geen gelukszoekers uit terroristenlanden wil opnemen en dat slechts een kleine schreeuwende linkse minderheid dat wel wil.

Reacties niet toegestaan