Vrouwelijke studenten krijgen slechtere cijfers

Vrouwelijke studenten krijgen slechtere scores dan mannelijke studenten. Dit blijkt uit een Zwitserse studie die aantoont dat meisjes meer kans hebben op een laag cijfer voor een natuurkunde tentamen dan jongens, zelfs als ze identieke antwoorden geven.

Een onderzoeksgroep, onder leiding van Sarah Hofer, van de Universiteit van Zürich (ETH Zürich) vroeg natuurkundedocenten van diverse hogescholen om een online schrijfopdracht te beoordelen. In totaal kregen zo 780 docenten uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland een fictief en gedeeltelijk correct antwoord voorgeschoteld. Elke docent kreeg dezelfde vraag opgestuurd, het enige verschil: de ene helft van de docenten dacht dat de student mannelijk was, de andere helft dacht dat de student vrouwelijk was.

De onderzoekers merkten op dat ervaren docenten met meer dan 10 jaar ervaring niet bevooroordeeld nakeken, maar dat de minder ervaren docenten de meisjes over het algemeen een lager cijfer gaven. Volgens Hofer komt dit waarschijnlijk doordat docenten met weinig ervaring er van uitgaan dat meisjes slechter zijn in natuurkunde dan jongens. Door deze perceptie scoren de meisjes lager.

In Duitsland waren de mannelijke docenten met weinig ervaring minder bevooroordeeld dan hun vrouwelijke collega’s, maar met de resultaten van dit onderzoek konden de onderzoekers niet achterhalen wat dit verschil veroorzaakt.

Volgens de onderzoekers bewijst dit dat er meer aandacht besteed moet worden aan het opleiden van docenten. Daarnaast raden ze aan dat docenten de naam van een student moet afdekken bij het nakijken van een tentamen.

Bron(nen):   Rawstory      

1 Reactie Doe mee met de discussie →


  1. Blargh

    bronnen die beginnen met “shocking” laat je best als je over wetenschap wil praten G@lles

Reacties niet toegestaan