Waarom onderzoekers denken dat beide Boeings om dezelfde reden zijn gecrasht

Samenleving
donderdag, 14 maart 2019 om 12:30
welingelichtekringen header 1
Het onderzoek naar de tweede crash van de Boeing 737 MAX 8 is nog in volle gang dus conclusies zijn er nog niet. Wel zijn er satellietdata die een opvallend vliegpatroon blootleggen van beide neergestorte Boeings. Daarover schrijft The New York Times. In oktober vorig jaar stortte een Boeing 737 MAX 8 neer van Lion Air. Afgelopen zondag wisten piloten van Ethiopian Airlines hetzelfde type vliegtuig niet in de lucht te houden. Toeval? Daar bestaat steeds meer twijfel over, zeker gezien de nieuwe satellietgegevens die een opmerkelijk gelijkaardig patroon laten zien. De theorie is dat een geautomatiseerd systeem dat moet voorkomen dat het toestel vastloopt niet goed functioneerde. De Canadese verkeersminister Marc Garneau liet gisteren in een persconferentie weten dat de data laten zien dat er 'verticale variaties' waren voorafgaand aan de crash. Met andere woorden: om onduidelijke redenen daalde en steeg het vliegtuig tijdens de vlucht. Dit gebeurde ook bij het toestel van Lion Air. Luchtvaartexperts die de beelden hebben bekeken achten het heel goed mogelijk dat een nieuw geautomatiseerd systeem genaamd M.C.A.S. tijdens de vlucht werd geactiveerd en zorgde voor de opvallende stijgingen en dalingen. Veel experts geloven dat tijdens de eerste crash de Indonesische piloten hun strijd met M.C.A.S verloren. Mogelijk door verkeerde sensorgegevens drukte het systeem de neus van het Lion Air-toestel naar beneden. De piloten trokken de neus meerdere keren weer omhoog, maar werden telkens overruled door het systeem. Elke interval duurde 15 tot 20 seconden wat een patroon achterliet in de data van de verticale snelheid van het vliegtuig. De openbare gegevens van het vliegtuig dat zondag crashte zijn minder duidelijk, maar laten nog altijd hetzelfde patroon zien: een interval waarbij het vliegtuig hoogte verliest en daarna weer terugwint. Luchtvaartprofessor aan het MIT John Hansman vindt het opvallend. "Zelfs in deze data is al te zien dat er overeenkomsten zijn tussen de crash van Lion Air en deze als het gaat om de intervallen van 15 seconden. Dat duidt op een gelijkaardig fenomeen, maar we zullen meer weten als we de vluchtrecorder hebben."
vspeed chart lionair slice 600
vspeed chart ethiopia 600