De ontwikkeling van internet: de populairste websites van 1996 tot 2019

Als er iets in een kleine 25 jaar tijd fors is veranderd dan is het wel de omvang van het internet. Om een idee te krijgen, is het interessant te kijken naar de grootste websites toen en nu.

Het begon in 1996 met sites als AOL en Yahoo, MSN, Netscape en Lycos. AOL, verreweg de grootste in die tijd, had bijna 97 miljoen bezoeken per maand. Yahoo zat daar ver onder met een kleine 38 miljoen. Tot 2001 verandert er weinig, maar dan begint Yahoo, gelijk met het internet, plots heel snel te groeien: vijf jaar later wordt de grootste site ter wereld maandelijks al bijna 886 miljoen keer bezocht. De nummer 2, AOL, komt daar vlak achter met 860 miljoen. Het aantal bezoeken van die twee sites bij elkaar is dus in vijf jaar tijd meer dan vertienvoudigd.

Nog weer vijf jaar later, halverwege 2006, is Google met 5,6 miljard bezoeken de grootste. Yahoo en Google samen zitten rond de 11 miljard. Vanaf 2010 domineert Google en het verschil met de rest van de top 10 wordt steeds groter. Facebook kan nog eventjes bijhouden, maar in oktober 2019 wordt Google 77 miljard keer bezocht en YouTube en Facebook beiden minder dan 28 miljard keer. Google lijkt de concurrentiestrijd definitief te hebben gewonnen.

Bron(nen):   Data Is Beautiful