Toyota wil niet dat je de stekker in je elektrische auto steekt

Het iedere keer inpluggen van je elektrische auto is irritant en tijdrovend. Naast het ontbreken van voldoende laadpalen is dit een belangrijke reden waarom veel (lease)rijders hun hybride auto veel minder vaak opladen dan mogelijk.

Toyota test nu een systeem uit waarbij dit inpluggen niet meer nodig is. In het systeem van Toyota rij je de auto boven een spoel op de grond. Uiteraard is het heel belangrijk dat je de auto precies op de juist plek parkeert. Daarom rust Toyota de auto’s uit met een systeem waarmee de auto zichzelf precies op de juiste positie parkeert. Komend jaar wordt de techniek getest, het is nog onbekend wanneer deze echt op de markt komt.

Toyota is niet de eerste en enige die draadloos laden onderzoekt. Volvo en Nissan zouden ook bezig zijn met soortgelijke draadloze laadoplossingen.

Bron(nen):   huffingtonpost      

10 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. kletsmajoor

    Omdat draadloos opladen verliezen geeft, zal een stroomcentrale meer brandstof moeten verbruiken om de stroom te produceren voor een oplaadbeurt (en extra CO2 gaan uitstoten). Maar de CO2-uitstoot door de stroomcentrale is nu al hoger dan als de auto zijn eigen motor zou gebruiken. Waar is eclectisch rijden dan goed voor? Alleen om een deel van de uitlaatgassen te verplaatsten naar de stroomcentrales? Ten koste van per saldo nog meer uitstoot?

    • Dead Silence

      Precies, iedere conversiestap levert verlies op. Maar men kan de hersenloze politici weer beinvloeden en die trappeb daar simpelweg als onnozele kinderen in.

      (in antwoord op kletsmajoor)
  2. Dead Silence

    Dat Toyota de stekker maar uit deze onzin trekt.

  3. FMYO

    toch scheelt het in elk geval nox’n lokaal. De centrale kan men beter zuiveren. Daarnaast is een elektromotor is veel efficiënter in de stad gezien het maximum koppel bij de lage toerentallen. De productie van alle andere spullen nodig bij verbrandingsmotoren heb je ook niet meer nodig. Stroom kan je straks ook (deels) opwekken met zonneenergie etc. Voor de exacte getallen zullen we alle research op een rijtje moeten zetten…

    Lijkt er wel op dat gezien het efficiënter worden van zonnecellen en accu’s dat elektromotoren een betere weg is dan een die verbrandingsmotoren blijft gebruiken. Daarnaast zijn er nog de brandstof cellen is een mogelijk alternatief voor accu’s die nu nog te duur zijn maar in de toekomst wellicht beter.

    Blijft wel overeind dat draadloos opladen voor het gemak best een dure, in termen van Co2 uitstoot en eigenlijk zou dit niet moeten kunnen.

    Blijft ook overeind dat een elektromotor > 90% rendement heeft en bij uitstek geschikt is voor de stad.

    Wordt vervolgd 😉

    • kletsmajoor

      Dit soort discussies zijn bijna onmogelijk te voeren omdat optimisten (of zijn het subsidieslurpers?) elke kritiek wegwuiven door te verwijzen daar nieuwe techniek X waarvan ze geloven dat die in de nabije toekomst alle problemen gaat oplossen. Als je dan na veel research laat zien dat techniek X niet voldoet, schakelen ze hun geloof moeiteloos over naar techniek Y die “echt alles” op gaat lossen, en dan kun je weer opnieuw beginnen. Ondertussen worden miljarden verspild aan technieken die nooit kunnen leveren wat nodig is.

      (in antwoord op FMYO)
      • FMYO

        het is goed dat er altijd believers zijn. Anders hadden wij nog altijd in lompen met speren rond blijven lopen. ik vindt dat niet een prettig idee. jan zijn dat ene ander er anders over denkt natuurlijk. Geloven is essentieel in het tot stand brengen van vernieuwing. Het is goed ook maar dat er altijd investeerders zijn die ook geloven in ontwikkeling van alternatieven. Als iedereen bijvoorbaat een bepaalde implementatie zou afschieten (gebruik electro motoren met accu’s b.v. die nu onvoldoende capaciteit hebben en teveel energie kosten/vervuilend zijn om te bouwen en te recyclen) en omdat omdat de energie nu opgewekt wordt door gas/kolencentrales en dan daarmee de lijn doortrekken dat het een niet zinvolle weg is om electromotoren te gebruiken ipv verbrandingsmotoren, dan zou er niet veel meer veranderen.

        Luchtvervulling bestaat nu eenmaal uit verschillende facetten. Niet alle facetten zijn in een keer op te lossen. Electromotoren zijn op zich zelf een veel betere aandrijflijn dan benzine/diesel motoren om wel bekende redenen.

        (in antwoord op kletsmajoor)
        • kletsmajoor

          Je trekt mijn reactie nu een beetje in het belachelijke. Ik pleit niet voor een statische wereld. Ik bedoel natuurlijk dat het geen zin heeft door te gaan met geld uitgeven aan technieken omdat ze veel “believers” hebben, maar waarvan techneuten goed kunnen berekenen dat ze tekortschieten. Het probleem is juist dat believers meestal niet gehinderd worden door al te veel verstand van zake.

          (in antwoord op FMYO)
          • FMYO

            well ik ga met je mee sowieso als het gaat om draadloos opladen. Dat is echter geen gimmick van techneuten maar van marketeers! De mens wil alles gemakkelijk hebben alhoewel de praktijk hier ook en rol in zal spelen n.l. stekkers en stopcontacten op straat (oplaad palen) zullen wel storingsgevoelig zijn. Net zo laks draadloos opladen van mobieltjes / laptops (zelfde principe) ook een slecht plan is.

            Anderzijds geld nog steeds dat het idee om elektromotoren in te zetten zeker niet slecht is. Dat er aan de randvoorwaarden ervan nog het e.e.a. scheelt klopt maar mag geen reden zijn vooralsnog om er maar helemaal mee te stoppen. That is, mocht je dat bedoeld hebben met believers en als kippen zonder kop de ontwikkeling door te zetten. 😉

            (in antwoord op kletsmajoor)
          • kletsmajoor

            Ik ben het met je eens dat elektromotoren zeer geschikt zijn voor auto’s. Maar het probleem zit al eerder in de keten, n.l. bij de stroombron. Ik bedoel dan niet alleen de batterijen maar vooral ook de primaire stroombron, dus kolen- en gascentrales, windmolens, zonnepanelen, etc. Over de hele keten gemeten kunnen deze technieken een in de auto ingebouwde verbrandingsmotor niet verslaan in kosten, totale uitstoot en gebruiksgemak. Het zou beter zijn als men research zou concentreren op stroombronnen die niet van het weer afhankelijk zijn en die rechtstreeks in de auto ingebouwd kunnen worden waardoor batterijen overbodig worden.

            (in antwoord op FMYO)
          • FMYO

            Ja ben ik zeker met je eens. Hoop dat ze idd zonne-energie voldoende verder kunnen ontwikkelen..en natuurlijk de accu’s.

            (in antwoord op kletsmajoor)

Reacties niet toegestaan