Ambulancedrone kan levens redden

Alec Momont (23) studeert morgen af aan de TU Delft. Bij die gelegenheid zal hij de ambulancedrone die hij ontworpen heeft presenteren. Dit onbemand, zelfstandig navigerend minivliegtuigje levert medische apparatuur af waar dat nodig is. De drone haalt een snelheid van ongeveer 100 km per uur, weegt 4 kilogram en kan eenzelfde gewicht dragen. Hij zou binnen 1 minuut bij het slachtoffer kunnen zijn. Een gewone ambulance doet er gemiddeld 10 minuten over.

Het eerste prototype is uitgerust met een defibrillator. Als er een 112-oproep over een hartstilstand binnenkomt, kan het vliegtuigje snel ter plaatse zijn door het telefoonsignaal van de beller op te pikken via gps. Via een ingebouwde video- en ­geluidsverbinding kan een hulpverlener vanuit de centrale het slachtoffer zien en instructies geven aan ­iemand die bij de patiënt staat.

Een netwerk van ambulancedrones kan ervoor zorgen dat de overlevingskans na een hartstilstand stijgt van 8% naar 80%.

In de toekomst kan de drone ook uitgerust worden met een opblaasbare boei, een ademhalingsmasker en een ­insulinespuit. Daarmee kan hij ook drenkelingen, slachtoffers van brand en mensen met diabetes­ redden.

 

Foto: Alec Momont

Bron(nen):   Het Laatste Nieuws  TUDelft    

11 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Windows 8

    Nog even en de rijken hebben bodyguard drones.
    Dit en nog vele andere hedendaagse technieken al dan niet in ontwikkeling, komen recht uit SF-boeken die ik 20 jaar geleden las

    • Jannie Ooms

      Voor de Schoolmeester: ‘Dit’ is onderwerp in uw laatste zin. Enkelvoud. Dus: ‘dit… komt’, i.p.v. ‘komen’.

      (in antwoord op Windows 8)
      • Burgermans

        “Dit en nog vele andere hedendaagse technieken” is het onderwerp en dat is meervoud. Ter illustratie: Jannie en Burgermans zijn onverbeterlijke betweters.

        (in antwoord op Jannie Ooms)
        • Jannie Ooms

          Uw vergissing is niet onbegrijpelijk, maar dat is niet het punt. Vergelijk: ik, en vele anderen met mij, ben van mening… ‘Ik’ is hier onderwerp.

          Ik ben bepaald geen betweter, zoals u dat noemt.
          Reaguurder Windows 8 levert regelmatig interessante bijdragen, zoals ik die graag zie op WIK. Laat hij daarmee vooral doorgaan. Maar los daarvan vind ik het irritant dat hij tevens voortdurend speurt naar mogelijke taal- of tikfouten van de redactie van dit gratis medium en vervolgens het vingertje heft. Ik zit op dat soort nutteloze off-topics niet te wachten; eventuele fouten vallen me zelf ook wel op. Maar goed, als hij dat nu eenmaal graag doet, moet hij dat zelf weten natuurlijk.

          Wat mij echter meer en meer opviel is dat Windows 8 zelf geen foutloos Nederlands schrijft. Ik ben me er daarom de laatste tijd op aan het toeleggen hem op zijn foutjes te wijzen. Niet omdat ik zo’n betweter ben. Ik doe dat in de, waarschijnlijk vergeefse, hoop dat hij óf zijn (taal)leven betert, of inziet dat zijn opgeheven vingertje doet denken aan de pot die de ketel verwijt dat hij zwart is, en dat hij daarom zal besluiten zich voortaan te beperken tot zijn welkome on-topic bijdragen.

          (in antwoord op Burgermans)
      • Windows 8

        Oh ja? Een ezelsoor en helemaal achteraan gaan zitten Ooms !

        (in antwoord op Jannie Ooms)
  2. Windows 8

    “Hij zou binnen 1 minuut bij het slachtoffer kunnen zijn.” Of ook niet, als de afstand groter dan 1,6km is.

  3. Malky

    Fantastisch, jammer dat je aan medische apparatuur niets hebt als er niemand is om te bedienen.

    • Jannie Ooms

      U moet dit stuk nog maar eens lezen. Na aankomst van de drone geeft de centrale instrukties aan slachtoffer of omstanders.

      (in antwoord op Malky)
    • Windows 8

      Begrijpend lezen …”Via een ingebouwde video- en ­geluidsverbinding kan een hulpverlener vanuit de centrale het slachtoffer zien en instructies geven aan ­iemand die bij de patiënt staat.”

      (in antwoord op Malky)
  4. Jannie Ooms

    Geweldige vinding. Dit kan echt mensenlevens redden,

  5. Zmirlap

    Leuk zo’n pilot en prototype, goed uitgewerkt idee en vrij indrukwekkende specs maar met de huidige wet en regelgeving in dit land en staat van techniek op gebied van avoidance volstrekt irrelevant. Over 5 jaar nog eens proberen…

    Daarnaast, Sjantal: dit is een multirotor/rotary wing/helicopter/VTOL. Een vliegtuigje is iets anders…

Reacties niet toegestaan