Waarom is iedereen ineens boos op Facebook?

Facebook weet heel veel over je. Hoeveel precies en wat er met die gegevens gebeurt heeft het bedrijf nu duidelijk opgeschreven en rondgestuurd aan al haar gebruikers. De nieuwe gebruikersvoorwaarden gaan in op 1 januari. Het is voornamelijk oude wijn in nieuwe zakken, maar toch zijn veel Facebookers boos. Voor wat het waard is, want wie de voorwaarden niet accepteert, heeft geen toegang meer tot het grootste sociale netwerk ter wereld.

Protest
Bijna iedereen zal dus het verplichte vinkje aanklikken. Maar niet zonder een typisch Facebookprotest: mensen plaatsten de afgelopen dagen massaal een bericht op hun tijdlijn met onder meer de volgende verklaring: ‘Voor commercieel gebruik van mijn foto’s en teksten op Facebook is te allen tijde mijn schriftelijke toestemming vereist.’

Juridisch niets waard en bovendien een beetje naïef. ‘Vanaf het moment dat je Facebook gebruikt, ga je akkoord met de voorwaarden. Zo’n tekst doet daar niets aan af’, zegt woordvoerster van Bits of Freedom Daphne van der Kroft in de Volkskrant.

Cosmetisch
‘De verbetering van de voorwaarden is vooral cosmetisch, er blijft nog steeds veel onduidelijk over wat Facebook met de gegevens doet’, vervolgt Van der Kroft. ‘De bewoordingen over het delen van gegevens met Facebookbedrijven Instagram en WhatsApp zijn supervaag. Hiermee houdt Facebook alle opties open.’

Behalve over de koppeling met Instagram en WhatsApp zijn mensen boos over het gebruik van locatiedata door Facebook. Maar dat deed het sociale netwerk al, het staat nu alleen duidelijker in de voorwaarden.

Adverteerders
Facebook verzamelt ongelooflijk veel gegevens over zijn gebruikers en gaat daar steeds verder in om adverteerders op hun wenken te bedienen. Alleen met advertenties wordt immers winst gemaakt, de account is gratis. En voor niets gaat de zon op. Je betaalt dus niet met euro’s, maar met persoonlijke data.

Concurrentie
De 1,32 miljard gebruikers hebben er tot nu toe maling aan. Ze zeggen hun account niet op, zeker niet bij gebrek aan een goed alternatief. Van der Kroft: ‘Over ieder sociaal netwerk kun je goede en slechte dingen zeggen, maar het belangrijkste is dat er weer gezonde concurrentie op de markt komt. Pas dan kunnen we Facebook dwingen echt te veranderen.’

Bron(nen):   Volkskrant      

5 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Burgermans

    Wat gek. Ik ken echt niemand die boos is op Facebook, Jeanette.

  2. RhodBerth

    Weet je wie er pas echt veel van je weet?
    Je bank.
    En weet je wie er pas echt privacy gevoelige informatie van je heeft?
    Je dokter, je ziekenhuis en je verzekeringsbedrijf.

    Toch klaagt daar nooit iemand over.
    Overtrokken privacy hype.

    Facebook gebruikt jouw gegevens om jou advertenties voor te schotelen die bij jouw interesses aansluiten. Daar komt geen mens aan te pas. Niemand zit in je persoonlijke data te graaien. Sterker nog, niemand is daarin geinteresseerd.

    Facebook heeft mijn leven opgeleukt en ik gun het bedrijf van harte dat ze daar winst mee maken. En als ik teveel advertenties ga krijgen dan ga ik op een gegeven moment misschien wel weg bij Facebook. Wie weet.

    Maar al dat gejammer.

    • Apekool

      Er is 1 partij die nog veel meer weet: de belastingdienst. En daarmee ook de politie.

      (in antwoord op RhodBerth)
      • RhodBerth

        Sorry maar de belastingdienst weet niet zoveel van mij als m’n bank. M’n bank weet namelijk wel hoeveel ik verdien en hoeveel belasting ik betaal.

        De belastingdienst weet niet waar ik het uitgeef, dat weet m’n bank weer wel.
        Het probleem van deze tijd is de paranoiarisering van de samenleving. Het vertrouwen raakt weg, terwijl de democratie juist op vertrouwen is gebaseerd.

        Paradoxaal genoeg zouden we juist meer verouwen moeten krijgen want er komt steeds minder corruptie en misbruik en onze leiders leiden steeds transparanter. Grote bedrijven moeten aan steeds meer wetten voldoen.

        Die toegenomen zekerheid leidt gek genoeg tot nog meer onzekerheid.
        In feite komt dat gewoon door het oude adagium, hoe meer je weet, hoe meer je weet dat je niets weet.

        Dat geldt hier ook: hoe meer zekerheden, hoe meer je weet dat er niets zeker is. Dus gaan mensen meer een meer zekerheden opzoeke en minder en minder vertrouwen.
        Jammer, want de enige die er uiteindelijk ongelukkig van wordt is die paranoia onzekere burger.

        (in antwoord op Apekool)
  3. knier

    Vrij naief,als je nu “ineens”boos op dat feacesbook bent,dan heb je echt jaren onder een steen gewoond.

Reacties niet toegestaan