Het Facebookschandaal waar niemand het over heeft

Stel je voor dat kranten bedrijven aanbieden om huizenadvertenties of vacatures alleen te tonen in de edities die naar blanke Nederlanders worden gestuurd. Of dat Funda het mogelijk maakt dat bepaalde allochtone groepen je huis niet te zien krijgen. Dat kun je je niet eens voorstellen. Toch is dat precies wat Facebook doet.

ProPublica onthulde vorige week dat Facebook een tool heeft gemaakt voor adverteerders waarmee ze ervoor kunnen zorgen dat bepaalde etnische groepen hun advertenties niet te zien krijgen. Niet dat Facebook naar je huidskleur vraagt, maar dat kunnen ze gemakkelijk afleiden uit de data die ze over je verzamelen. Dit gaat veel verder dan het gebruikelijke adverteren voor verschillende doelgroepen. Het sluit specifiek bepaalde rassen uit.

Dat noemen we ook wel racisme en is verboden, zeker als het gaat om advertenties voor huizen of banen. ProPublica testte de advertentie-tool en concludeerde inderdaad dat het kinderlijk eenvoudig is om etnische minderheden uit te sluiten en dat Facebook zo’n advertentie direct accepteert. Facebook ontkent ondertussen dat er iets aan de hand is en zegt dat de tool bedoeld is om verschillende marketingcampagnes te testen, niet om te discrimineren.

Het punt is dat we geneigd zijn Facebook te geloven, schrijft Business Insider. De techbedrijven uit Silicon Valley hebben op dit gebied een goede reputatie. Er is dan ook nauwelijks ophef ontstaan over het nieuws, laat staan dat Facebook wordt aangepakt vanwege het schenden van de antidiscriminatiewet.

Untitled

Bron(nen):   Business Insider