Facebook onder vuur: Bedrijf verspreidde zelf nepnieuws

Facebook werkt zichzelf steeds verder in de nesten. The New York Times ontdekte dat het bedrijf van Zuckerberg in 2017 een pr-bureau inhuurde, die nepnieuws verspreidde over concurrenten en over miljardair en filantroop George Soros.

Het draait allemaal om het als Republikeins bekend staande pr-bedrijf Definers Public Affairs. Facebook betaalde deze organisatie zogezegd om ‘politieke campagnetactieken’ te gebruiken en ‘oppositieonderzoek’ te doen. Ondertussen publiceerde de pr-organisatie berichten op de ogenschijnlijk onafhankelijke conservatieve nieuwssite NTK Network. Deze site is echter van Definers Public Affairs.

De pr-medewerkers schreven er onder meer dat het allemaal wel meeviel met de Russische inmenging bij de Amerikaanse verkiezingen via Facebook. Ook werd Apple-topman Tim Cook hypocriet genoemd vanwege zijn kritiek op de privacyschending van Facebook, terwijl Apple zelf ook data ‘steelt’. NTK Network heeft zelf geen groot publiek, maar de artikelen werden regelmatig opgepikt door rechtse sites als Breitbart.

Tweede peiler van het pr-bureau was het spuien van kritiek op de Hongaarse filantroop en miljardair George Soros. Soros werd afgeschilderd als degene die achter de anti-Facebookbeweging zat. De joodse Soros speelt vaker een hoofdrol in extreemrechtse complottheorieën, niet zelden met een antisemitische ondertoon. Facebook betaalde het pr-bedrijf om de liberaal zwart te maken.

Het is stuitend dat in dezelfde periode waarin Zuckerberg aankondigt nepnieuws aan te pakken, hij nota bene zelf een bedrijf inhuurt om nepnieuws te verspreiden.

 

Bron(nen):   The New York Times  De Volkskrant