Medewerkers lopen weg vanwege meest gehate update van WhatsApp

Normaal gesproken wordt een nieuwe update van WhatsApp met veel bombarie aangekondigd en zijn gebruikers blij met de verbeterde versie van de berichtendienst. Dat is nu wel anders. Belangrijke medewerkers van WhatsApp zijn al vertrokken, omdat ze het niet eens zijn met de veranderingen.

We hebben het natuurlijk over de ‘Status Ads’, de al eerder aangekondigde advertenties tussen de Status-updates. De Status-functie is vergelijkbaar met Snapchat Stories, waarbij gebruikers foto’s en video’s kunnen plaatsen die na 24 uur weer verdwijnen. De functie is bij WhatsApp razend populair.

De update daarentegen wat minder. Ook bij werknemers valt het toevoegen van reclame aan de app niet in goede aarde, te meer daar Facebook bij de overname van de berichtendienst beloofde om nooit te gaan adverteren op. Mede-oprichters Brian Acton en Jan Koum zijn al opgestapt, omdat ze het niet eens zijn met de richting van het bedrijf. Nu is, waarschijnlijk om dezelfde reden, ook topman Neeraj Arora vertrokken.

“Het lijkt erop dat iedereen vertrekt voordat de Status-update wordt doorgevoerd. Nog eentje: Na Jan en Brian (mede-oprichters) gaat ook Neeraj Arora (manager) weg,” schrijft WABetaInfo op Twitter, een bedrijf dat vroege versies van WhatsApp-code analyseert.

In een interview met Forbes eerder dit jaar gaf Acton al aan dat de advertenties reden zijn voor zijn vertrek. “Gepersonaliseerde advertenties maken me ongelukkig. Je bouwt het één keer, het werkt overal, in elk land. Dan heb je geen uitgebreide marketingafdeling nodig. Het is een heel simpel bedrijf,” zei hij destijds. “Facebook hanteert een aantal bedrijfspraktijken, principes en ethiek die niet per se de mijne zijn.”

Maar het zal Facebookbaas Mark Zuckerberg een zorg zijn. Vanaf 2019 verschijnen er gewoon advertenties op WhatsApp.

 

Bron(nen):   Metro UK