Behanger krijgt mobiele telefoonrekening van 8500 euro

‘De dame van Orange zei dat de maandafrekening iets hoger was dan normaal,’ vertelt huisschilder en behanger Chris Wilson. ‘Toen ze vertelde dat het bijna 8500 euro was, kreeg ik een hartaanval. Het enige dat ik anders dan andere maanden had gedaan is dat ik een tv-programma van 43 minuten had gedownload. Als dat 7500 euro moet kosten, was het goedkoper geweest om ernaartoe te vliegen en te kijken hoe programma gefilmd werd.’

Orange claimt dat Wilson zelf de hoge rekening heeft veroorzaakt met het downloaden van films en tv-programma’s. Wilson ontkent dat, maar stelt dat zelfs al had hij dat gedaan, de rekening nog steeds bizar hoog is.

Telecom toezichthouder Ofcom heeft al gewaarschuwd dat de zogenaamde ‘rekening-shock’ nog vaak zal toeslaan nu steeds meer mensen internetvriendelijke smartphones hebben.

Wilson zegt dat hij de rekening niet kan betalen en de schuld zijn bedrijf in gevaar brengt. Zijn geval staat niet op zich. Clare Harrison kreeg een rekening van ruim € 6000 euro voor de downloads op haar telefoon. Orange accepteerde dat ze de data niet willens en wetens had gedownload en verminderde het bedrag, maar ze moest toch nog ruim €600 euro betalen.

Orange bood ook Wilson een reductie van € 3000 aan, wat betekent dat hij nog steeds met een rekening zit van € 5500. Volgens Orange wordt Wilson afgerekend op de 9000 megabytes die hij downloadde terwijl hij een account heeft voor 750 megabytes. ‘We hebben hem een redelijke regeling geboden, maar die heeft hij geweigerd.’
Het ziet er naar uit dat Wilson de pineut is.

Bron(nen):   BBC      

7 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. janneke123

    Er zou dus standaard een datalimiet op elke smartphone moeten zitten om dit soort ellende te voorkomen. Op mijn iPhone zit een limiet bij roaming maar niet voor gebruik in Nederland. Toch maar eens in de gaten houden.

    • Heldoppantoffels

      Wel een goed idee, je stelt de limit zelf in en krijgt een waarschuwing per 70% verbuik, per 80, 90 etc. Overigens kun je hier ook een appje voor installeren hoor Janneke. 😛

      (in antwoord op janneke123)
  2. george

    Mijn oplossing: internet op de mobiel laten blokkeren. Laat ze eerst dit soort berovingen maar eens stoppen!

  3. Genuine_Defector

    Wie downloadt er dan ook televisieseries via zijn mobiele netwerk?

    Zo veel mogelijk via de WiFi doen. Heb je nooit gezeik. Er zijn verder “data managers” die bijhouden hoe het met je verbruik staat. Dagelijks checken en er zal je niet snel iets overkomen.

  4. Karel Kritisch

    Mensen die boven de 50 euro komen moeten eerst een waarschuwing krijgen. En er moet een wet komen dat elke 1000 mb niet meer dan 10 euro mag kosten. Krijg je zulk flauwe kul niet meer..

  5. grasspriet

    Das balen zeg. Blij dat ik in dat opzicht ouderwets ben. Heb een mobiel voor noodgevallen en bel verder met een vast toestel in huis dat de gewoon met een draad aan het apparaat zit. Werkt al een trein, geen stralingrisico’s en geen verrassingsrekeningen omdat ik per ongeluk iets zit te downloaden. Kan het iedereen aanbevelen.

  6. Meharis

    In plaats van waarschuwen zou de Telecomtoezichthouder deze absurd hoge tarieven onmiddellijk aan de kaak moeten stellen. Dit is gelegaliseerde diefstal.

Reacties niet toegestaan