Wordt vliegen onveiliger?

Dat vliegen jaar in jaar uit veiliger werd, was een zekerheid zoals computerchips ook ieder jaar weer sneller worden. Maar in het vliegverkeer lijkt deze trend tot staan gebracht. Het aantal doden door vliegtuigongelukken is in de eerste helft van dit jaar – mede door de crash met Turkish Airlines bij Schiphol – opvallend hoog: 499 in totaal. Dat is het hoogste aantal sinds 2002, meldt Der Spiegel. En dan zijn de twee recente crashes in Iran – waarbij 184 mensen omkwamen – nog niet meegeteld
Het Duitse weekblad wijst ook op een verhaal in het tijdschrift Flight International waarin wordt geconstateerd dat vliegen het afgelopen decennium niet veiliger is geworden. Het aantal ongelukken met passagierstoestellen in de eerste helft van dit jaar ligt zelfs vijftig procent hoger dan het gemiddeld van afgelopen tien jaar.
Als er een gemeenschappelijke noemer gevonden moet worden als verklaring is dat volgens Der Spiegel waarschijnlijk dat de bemanningen mindercontrole hebben over de toestellen. Dat kan zich op diverse manier uiten – bijvoorbeeld dat de bemaning afgeleid is of gedesoriënteerd, zoals ook het geval is geweest bij de ramp met het toestel van Turkish Airlines.
De vraag komt op of de scherpe concurrentie tussen luchtvaartmaatschappijen ertoe heeft geleid dat er minder wordt geïnvesteerd in trainingen van piloten.

 
Bron(nen):   Der Spiegel