Doorbraak Alzheimer-onderzoek

door Admin
maandag, 07 september 2009 om 00:00
Volgens The Times is er sprake van een doorbraak inzake het Alzheimer-onderzoek. Britse wetenschappers hebben twee genen ontdekt die verband houden met de ouderdomsziekte en Franse collega's ontdekten een derde gen. De studies zijn gepubliceerd in het tijdschrift Nature Genetics en geven nieuwe genetische aanwijzingen voor de identificatie van dementie. Een laatste ontdekking van deze aard stamt uit 1993 toen een gemuteerd gen, APOE genaamd, goed bleek voor ongeveer een kwart van de gevallen. De ontdekking van nieuwe genetische kennis zal hopelijk de weg vrijmaken voor betere behandelingen. Op basis van voortschrijdend onderzoek kan medicatie worden ontwikkeld die het tempo van de mentale achteruitgang wellicht kan doen afnemen. De Britse onderzoekers onderzochten een half miljoen variaties in de genetische codes van 4.000 mensen met Alzheimer en van 8.000 gezonde mensen, op zoek naar eventuele verschillen die kunnen worden geassocieerd met de aandoening. Groter genetisch onderzoek met betrekking tot Alzheimer had niet eerder plaatsgevonden. Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. De verwachting is dat de toename van het aantal patiënten de komende decennia bijzonder groot zal zijn (vergrijzing).
.