Astronomen ontdekten bijna 1000 exoplaneten

maandag, 30 september 2013 om 13:23
Twintig jaar na de ontdekking van de eerste planeet buiten ons zonnestelsel hebben astronomen al bijna 1000 exoplaneten in kaart gebracht. Volgens 4 van de staat het aantal op meer dan 900 exoplaneten en volgens 2 daarvan stond de teller op 26 september 2013 al op 986. Het zal dus niet lang meer duren voor de kaap van de 1000 gepasseerd wordt. In 1992 namen astronomen de eerste twee exoplaneten waar, ongeveer 1.000 lichtjaren van onze aarde verwijderd. Het duurde echter nog tot 1995 voordat bevestigd werd dat het inderdaad planeten waren die rond een andere ster dan onze zon draaiden. NASA's Kepler ruimtetelescoop heeft inmiddels al 3.588 kandidaat exoplaneten gelokaliseerd, maar die gegevens moeten nog grotendeels worden bevestigd. Van 151 is het bestaan al bevestigd en wetenschappers verwachten dat minstens 90% ervan uiteindelijk echt zal blijken te zijn. Toch is dit nog maar het topje van de ijsberg. Geschat wordt dat rond iedere melkwegster gemiddeld 1,6 werelden draaien, d.w.z. dat ons melkwegstelsel misschien wel 160 miljard planeten herbergt. En dat zijn dan de werelden met een duidelijke moederster. Daarnaast heb je nog de zogenaamde zwerfplaneten die niet gebonden zijn aan een ster. Onderzoekers schatten dat dit er nog eens 50% meer zijn dan de 'normale' exoplaneten.