Astronomen ontdekten bijna 1000 exoplaneten

Twintig jaar na de ontdekking van de eerste planeet buiten ons zonnestelsel hebben astronomen al bijna 1000 exoplaneten in kaart gebracht. Volgens 4 van de 5 belangrijkste databases staat het aantal op meer dan 900 exoplaneten en volgens 2 daarvan stond de teller op 26 september 2013 al op 986. Het zal dus niet lang meer duren voor de kaap van de 1000 gepasseerd wordt.

In 1992 namen astronomen de eerste twee exoplaneten waar, ongeveer 1.000 lichtjaren van onze aarde verwijderd. Het duurde echter nog tot 1995 voordat bevestigd werd dat het inderdaad planeten waren die rond een andere ster dan onze zon draaiden.

NASA’s Kepler ruimtetelescoop heeft inmiddels al 3.588 kandidaat exoplaneten gelokaliseerd, maar die gegevens moeten nog grotendeels worden bevestigd. Van 151 is het bestaan al bevestigd en wetenschappers verwachten dat minstens 90% ervan uiteindelijk echt zal blijken te zijn.

Toch is dit nog maar het topje van de ijsberg. Geschat wordt dat rond iedere melkwegster gemiddeld 1,6 werelden draaien, d.w.z. dat ons melkwegstelsel misschien wel 160 miljard planeten herbergt. En dat zijn dan de werelden met een duidelijke moederster. Daarnaast heb je nog de zogenaamde zwerfplaneten die niet gebonden zijn aan een ster. Onderzoekers schatten dat dit er nog eens 50% meer zijn dan de ‘normale’ exoplaneten.

Bron(nen):   De Morgen  Huffington Post

• Anton van Haasteren

Honderd zestig miljard planeten, daar wordt je toch wel stil van. Onze zon heeft 9 planeten waarvan er een bewoond is, en is er de mogelijkheid dat een aantal manen van planeten in dit zonnestelsel leven kunnen herbergen.
    Bovendien is onze Melkweg ook maar een van de honderden miljarden.
    Je vraagt je af hoeveel planeten er zijn met geavanceerde beschavingen…….

• Dutchy

Dat het er meer zijn staat voor mij vrijwel vast. Het staat nog steeds niet vast dat de aarde de enigste planeet / maan is in ons zonnestelsel is met leven, Europa, een maan van Jupiter bijvoorbeeld heeft een grote kans op vloeibaar water en potentieel op leven. Op Mars is aarde gevonden wat vochtig is en dus water bevat en we weten dat vroeger Mars veel meer een klimaat had wat op de huidige aarde lijkt.

Overigens intelligent leven is een heel ander verhaal en contact hiermee is nog veel onwaarschijnlijker.

Ontzettend interessant allemaal, we weten nog zo ontzettend weinig, heb wel eens het gevoel dat we op een vingertopje leven en dus totaal geen zicht hebben op wat er nog meer is als de teen of het oog en hier ook geen voorstelling van kunnen maken.

• Scott Bakula

Andere beschavingen hebben ons allang ontdekt. En besloten geen contact met ons te leggen. Een planeet die voor het grootste deel bestaat uit proleten, fundamentalisten, grootgraaiers en ander tuig…zeg nou zelf, daar zou je zelf ook met een grote boog omheen lopen/vliegen…

• Karel Kritisch

Ze vinden dat we eerst onze zaakjes op orde moeten hebben en een wat meer ontwikkeld bewustzijn.

• Anton van Haasteren

Vraag me af hoe lang dat gaat duren.

• Karel Kritisch

Wij zullen het niet meer meemaken vrees ik. Waarschijnlijker is dat we onszelf om zeep helpen. per ongeluk een nucleaire raket afschieten is zo gebeurd.

• Anton van Haasteren

Overigens zou ongeremde bevolkingsgroei ook wel eens ons einde kunnen betekenen als wij daar geen oplossing voor vinden.
            Ontwikkeling door na te denken en overleven.

• Karel Kritisch

Als wij onszelf niet corrigeren dan wordt het voor ons gedaan. De natuur is onverbiddelijk.

• Anton van Haasteren

Persoonlijk zou ik het anders zeggen, maar volgens mij benadert dit wel de werkelijkheid. Er is geen communicatie mogelijk omdat wij gewoon te primitief zijn. Zie het comment van Scott Bakula. Het verschil in ontwikkeling zou wel eens vele duizenden jaren kunnen zijn. De moderne mens zou niet meer kunnen communiceren met een middeleeuws mens door het verschil in ontwikkeling en dat is maar 500 jaar verschil. Denk aan de heksenjachten, het gemis aan kennis over ziekten of de plaats van de aarde in de kosmos.
        Er zou wel eens pas communicatie kunnen zijn als wij een minimum aan ontwikkelingsgraad bereikt hebben. Of anders de dood door het uitsterven van de mens omdat hij niet die mate van ontwikkeling zal bereiken. Helaas pindakaas.

• kletsmajoor

Als jouw bewering waar is, kun je dat niet weten. Als je het wel weet hebben ze met jou gepraat en is je bewering niet waar.

• JRR Uijlings

De snelheid van het licht lijkt me de grootste belemmering in communicatie. Als we ooit een andere beschaving waarnemen dan is wat we zien al miljarden jaren oud.

• Heldoppantoffels

Ik begrijp je reactie en dat is natuurlijk bedacht van onze huidige kennis van ruimte en technologie. Bedenk je echter dat de mensheid pas een paar jaar uit de ‘luiers’ is gekropen en er misschien wel beschavingen zijn die zich al miljoenen jaren langer aan het ontwikkelen zijn.

• Heldoppantoffels

Persoonlijk heb ik meerdere keren voorwerpen zien vliegen die niet voldoen aan de huidig bekende omvang en/of technologische mogelijkheden. (nuchter overigens)

Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn:
        1 de voertuigen zijn geheime aardse technologie

2 de voertuigen komen van buiten de aarde en er is dus sprake van een andere intelligente beschaving

In geval 1 is het bedrog van bepaalde overheden nog ernstiger dan velen van ons vermoeden.
        In geval 2 zou het ook nog zo kunnen zijn dat er wel degelijk contact is tussen buitenaardsen en bepaalde overheden en dat tot geheimhouding is besloten. (macht, (onterechte) angst voor massahysterie etc.)

Optie 3 is natuurlijk dat ik niet helemaal ok ben in mijn bovenkamer, maar daar lijkt het niet op. :-)

• Max Imaal

Kijk mijn theorie:
    Een mier denkt dat het hele universum een bos is, een haai denkt dat het hele universum de zee is, een aap in de jungle denkt dat alleen de jungle bestaat als ‘het leven’. Zij kunnen niet verder kijken. Echter betekent dit dat de ‘mens’ ook niet boven zijn macht kan kijken. Ook al denken we van wel omdat we een paar planeten en sterrenstelsels hebben ondekt, dan nog kan er nog VEEL meer zijn.
    Vroeger wisten ze niet beter dan dat er 1 planeet was.. mensen die zeiden van wel werden belachelijk gemaakt. Nu weten we dat het er veel meer zijn. Als je door redeneert dan is het juist logisch om te beseffen dat er elders leven moet zijn. Maar wie zegt dat het in onze vorm is? Misschien lopen daar wel wezens rond met 20 ogen en 5 monden en zijn ze 4 meter hoog en hebben ze 5 keer grotere hersens als ons. Misschien is er een planeet die 10 keer groter is dan de onze en waar maar 500 levende wezens wonen omdat het pas net bestaat.