Er zijn miljarden planeten die lijken op de aarde

De kans dat we de enigen zijn in het grote heelal blijkt weer wat kleiner. Wetenschappers hebben op basis van de gegevens van de NASA berekend dat alleen al in ons eigen melkwegstelsel 8,8 planeten zouden moeten zijn die lijken op de aarde en waar de temperaturen zich bevinden binnen de bewoonbare grenzen. Die gegevens zijn gisteren gepubliceerd in de Proceedings of the National Academy of Science. Ter vergelijking: er zijn dus meer ‘aarde’-achtige planeten in het melkwegstelsel dan er mensen leven op aarde.

“Dat betekent dat de dobbelstenen 8,8 miljard keer zo kunnen zijn gevallen dat er leven is,” zegt Geoff Marcy, een van de auteurs van de studie. Of anders gezegd: die kans is meer dan reëel.

De volgende stap is onderzoek met zeer krachtige telescopen om te zien welke van die 8,8 miljard planeten een dampkring hebben. Zulke telescopen bestaan nu nog niet.

Maar een goede vraag volgens de onderzoekers is wel waarom het in het heelal zo oorverdovend stil is, als er veel planeten bewoond zijn.

Bron(nen):   CBC

• Anton van Haasteren

De mens is waarschijnlijk nog te dom of arrogant om tekens van een extern terestial intelligent leven te herkennen.

• Karel Kritisch

Waarschijnlijk niet, elke maand worden er nieuwe exo planeten ondekt.

• Anton van Haasteren

Denk eens aan de problemen die gaan ontstaan bij een eventueel contact. Die zouden de mensheid wel eens boven het hoofd kunnen groeien. Alleen al op het gebied van religie. De vragen die we onszelf moeten stellen bij een contact over het bestaan van een god. Er zijn nog steeds veel mensen die vast geloven in Genesis als ontstaan van het universum. Hun hele leven zou overhoop komen te liggen.

De mens zou moeten accepteren dat hij niet uniek is en misschien zelfs niet eens zo heel erg bijzonder.

• Dead Silence

Ik heb allang geaccepteerd dat ik / wij niet uniek zijn. En vooral niet bijzonder. Bij eventueel contact denk ik ook niet aan een god, slechts een buitenaardse (hoogstwaarschijnlijk superieure) levensvorm.

• Anton van Haasteren

Onze werkelijkheid komt op een heel ander niveau te liggen.

Stel je voor dat je in de tijd kunt reizen en een bezoek aan Isaac Newton kunt brengen. Stel je voor dat je onze wereld aan hem beschrijft en met hem discussieert daarover.
            Hij zou het niet geloven, zo intelligent als hij was.

Een bezoek van een buitenaardse beschaving zou niet anders zijn.

• Karel Kritisch

Waarschijnlijk is het praktisch niet mogelijk. Anders zou het hier wel krioelen van de ruimteschepen en tijdreizigers.

• Anton van Haasteren

Isaac Newton was streng religieus. Als we hem verteld zouden hebben dat mensen en mensapen dezelfde voorouder delen, zou hij dat niet geaccepteerd hebben. Bovendien zou het voor hem een onbegrijpelijk concept zijn geweest. Darwin kwam pas veel later.
            Het vervelende is dat onze arrogantie ons laat denken dat wij alles al weten, maar ik denk dat wij veel meer niet weten dan wel.

• Karel Kritisch

Dat ben ik met je eens. Ik ben niet erg thuis in de religieuze wereld van Newton. Ik weet niet of hij een letterlijke of allegorische uitleg voorstond. Ik weet wel dat de allegorische uitleg al heel oud is en ouder dan de orthodoxe interpretatie.
            Het is echt een misverstand van atheïsten dat elke gelovige een orthodoxe visie zou hebben. Het is slechts een minderheid..

• Anton van Haasteren

Een buitenaardse beschaving zal voor ons ongekende concepten hebben voor religie, maatschappij, samenleving, politiek, technologie en wetenschap.

• Karel Kritisch

Ook zonder contact zullen deze zaken zeer snel evolueren. Als je alleen al kijkt naar alle ontdekkingen en ontwikkelingen de afgelopen 100 jaar. De technologie en wetenschap expandeert met ongekende snelheid. Dit zal sowieso ongekende gevolgen hebben voor de zaken die jij noemt. We leven in een spannende tijd.

• Karel Kritisch

Het is een kwestie van perceptie. Leven is sowieso bijzonder en bewonderenswaardig. Als je jezelf niet verwonderd ben je wel heel erg afgestompt.

• Karel Kritisch

Dat zou wel meevallen. De meeste christenen geloven namelijk niet letterlijk in het verhaal Genesis. Dat is echt een wijdverbreide misvatting. Er zijn orthodoxe stromingen waarbij buitenaards leven inderdaad onverenigbaar zou zijn met hun religieuze opvattingen maar dit geldt niet voor de meerderheid. Deze mensen ontkennen sowieso al veel wetenschappelijke theorieën terwijl er toch echt wel heel veel bewijs voor is. Voor veel christenen bestaat er niet echt een conflict tussen wetenschap en religie. Dus overdrijf het niet.

En verder is de mens wel bijzonder. Ik vind het nog steeds zeer bizar hoe er uit sterrenstof zo’n wereld kan ontstaan en dat hierdoor het universum zichzelf ontdekt door ons. Dat dit op ontelbare andere plaatsen gebeurd lijkt mij zeer aannemelijk. Dat dit enkel toeval zou zijn, en zonder reden lijkt mij onwaarschijnlijk. Het is meer dan toeval alleen..

• Dead Silence

Als er in ons melkwegstelsel al 8,8 planeten zijn die op de Aarde lijken en er 100 miljars strreenstelsels zijn, dan zijn er 880 miljard planeten in het heelal met kans op leven. Zeker weten dat daar eentje bijzit, behalve de Aarde, met evolutie miljarden jaren verder dan wij. De extraterrestials hebben ons allang gevonden en hebben het fatsoen ons met rust te laten tot op heden.

• Karel Kritisch

Misschien hebben ze ons gevonden maar kijken ze vanwege de afstand naar een donkere planeet met wat dinosaurussen of in het beste geval naar een koude planeet die onderhevig is aan een ijstijd. Ons licht is nog maar een paar honderd jaar onderweg. Dat is niks.

• Kopje thee

Moooi beeld! Moet denken aan ‘t liedje ‘In the year of ’39’.

• Karel Kritisch

Mensen vergeten soms hoe groot het melkwegstelsel is. Het is ongeveer 120000 lichtjaar breed. Het dichtstbijzijnde melkwegstelsel ongeveer 2.000.000 lichtjaar afstand. Al zouden we kunnen reizen met de snelheid van het licht dan duurde het al vier jaar om bij de dichtstbijzijnde ster te komen. Dus waarschijnlijk is het geen kwestie van met rust gelaten worden maar kunnen ze enkel vaststellen dat de Aarde bestaat en kunnen ze het nooit bereiken vanwege de afstand. Of er moeten manieren zijn waardoor je je sneller dan het licht kan verplaatsen.

• pieter koch

Die 8,8 was een typefoutje en moet 8,8 miljard zijn (zie vervolg van het artikel). Dat zou neer komen op ongeveer 1 leefbare planeet per 25 sterren in ons stelsel. Als er 100 miljard sterrenstelsels zijn dan zijn dat 8,8 miljard x 100 miljard planeten. Nog een miljard keer zoveel dus.

• Dead Silence

Dan lijkt het mij helemaal een duidelijke zaak.